Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen
Willem Barentsz
cupdruchan:
Er is voor het eerst LNG gebunkerd.
Nu kunnen zoals gezegd alle systemen worden opgestart.
cupdruchan:
Iemand al gehoord over een proefvaart? of ander nieuws....
marcel1970:
Ik weet dat er verschillende problemen zijn met de nieuwe schepen maar wat er nu nog gebeuren voordat de schepen definitief op de vaart kunnen.
L.Noorman:
Er is een nieuwe update geplaatst op de website.
--- Citaat ---We zijn zover klaar om de hoofdmotoren van de Willem Barentsz te kunnen starten, maar daarvoor zijn we afhankelijk van een aantal Duitse leveranciers. Omdat Duitsland in verband met de coronacrisis een quarantaineverordening heeft, is het momenteel erg lastig om Duitse medewerkers naar Harlingen te krijgen.
Zodra de hoofdmotoren draaien, moeten de beide azimuth roerpropellers worden afgesteld en in bedrijf gesteld. Tijdens de daarop volgende proefvaart kunnen de beide Orcan efficiency packs in bedrijf worden gesteld. Ondertussen wordt hard gewerkt aan de laatste restpunten en eindschoonmaak van de Willem Barentsz.
Op de Willem de Vlamingh wordt ook flinke voortgang geboekt. Zowel het interieur als het technische deel is voor ca. 95% gereed. Alles wat wij tijdens het in bedrijf stellen tegenkomen op de Willem Barentsz wordt op de Willem de Vlamingh direct aangepast en meegenomen, dat scheelt straks veel tijd in de eindfase van de Willem de Vlamingh.
--- Einde van citaat ---
Op de site staan nog enkele foto's
https://www.denieuweschepenvandoeksen.nl/wachten-tot-we-kunnen-proefvaren/
arthur:
Vandaag, 13 mei 2020, verscheen onderstaand artikel in de Leeuwarder Courant, geschreven door Pier Abe Santema.
Citaat"
NIEUWE CATAMARANS ZIJN BIJNA TOE AAN PROEFVAART
Over een kleine 2 weken beginnen de technische proefvaarten met de nieuwe catamaran Willem Barentsz van rederij Doeksen
Na een lange aanloop, die gepaard ging met veel pech, is de veerboot klaar voor nautische testen op zee. De haventesten zijn afgerond. "Alle systemen zijn up and running" zegt direkteur Paul Melles. Zusterschip Willem de Vlamingh komt er ook aan, da gaat zo'n 6 weken later in de vaart. Tijdens de technische proefvaarten wordt de WB flink aan het werk gezet. Er worden noodstoppen uitgevoerd, het stuurgedrag wordt getest, het schip moet slingerbewegingen maken, de draaicirkel wordt beproefd, de stopweg gemeten en er wordt "proefgeankerd". Ook wordt beoordeeld hoe het schip reageert bij de uitval van één voorstuwingsinstallatie. Uiteraard worden tevens de veiligheidssystemen op de proef gesteld.
De nautische testen zijn tegelijkertijd een soort examen, want de certificerende instantie Lloyd's Register of Shipping vaart mee. Zij moeten bepalen of het schip in aanmerking komt voor het benodigde Europees communautair certificaat.
Melles houdt er rekening mee dat er bij de proefvaarten, die ongeveer een werkweek in beslag nemen, iets aan het licht komt dat aangepast moet worden. "Er is eigenlijk altijd wel iets". Het is dan ook niet vanzelfsprekend dat het certificaat direct toegekend wordt. Het kan zijn dat er een 2e testmoment nodig is.
Zodra het schip nautisch door de keuring is, beginnen de zogeheten operationele proefvaarten. Daarbij oefent de bemanning met het nieuwe schip. Ze moet onder meer het aan- en afmeren in de vingers krijgen. "Het is een ander voortstuwingssysteem en de bemanning moet zich er senang bij voelen". En ook de nieuwe horecavoorzieningen moet het personeel leren kennen. Doordat er zeker 3 vaarploegen ingewerkt moeten worden, duurt de oefenperiode zo'n 2 weken. Het schip vaart dan ook naar de eilanden.
Het doel is om de WB, die vaart op het duurzame, vloeibare aardgas Lng, op 1 juli klaar te hebben voor passagiers, meldt Melles. "We hebben vaker iets geroepen, maar het lijkt erop dat het gaat lukken. De systemen zijn operationeel".
De beide catamarans zouden oorspronkelijk in het najaar van 2018 hun intrede doen, maar de Vietnamese werf die ze bouwde, ging failliet. Toen de schepen uiteindelijk over zee naar Harlingen werden vervoerd, liepen ze aan de binnenkant zware waterschade op.
einde citaat
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie