Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Willem Barentsz

<< < (5/75) > >>

arthur:
Het volgende artikel stond vandaag, 30 juni 2016,  in de Leeuwarder Courant:

NIEUWE SCHEPEN VAN DOEKSEN TRANSPARANT MET STILTEPLEKKEN

[/DEN HELDER  Zonder de opdracht voor TESO had het Sneker bedrijf Vripack nooit de opdracht voor het interieur van de 2 nieuwe Doeksenschepen gekregen

Dit zegt Jeroen Droogsma van Vripack. Gisteren lichtte hij het ontwerp van de nieuwe Texelse veerboot toe tijdens de proefvaart van de nieuwe Texelstroom.
Vripack is van huisuit jachtbouwer. TESO wilde binnen beperkt budget in hun nieuwe schip een modern, transparant en luxueus interieur. TESO directeur Cees de Waal is zeer tevreden met het resultaat. Droogsma: "Cees en Paul (Melles, directeur Rederij Doeksen-red)praatten natuurlijk vaak over dit schip. Zo kwam Doeksen ook gauw bij ons uit".  Doeksen vervangt op termijn de Midsland door 2 nieuwe, aluminium catamarans, die op vloeibaar gas zullen varen. ms Friesland zal dan dienen als reserveboot. De beide nieuwe schepebgaan vanaf april 2018 varen tussen Harlingen en Terschelling.
"De transparantie die je op de Texelstroom ziet, vind je terug op de nieuwe Doeksenschepen", aldus Droogsma. "Dus veel glas en open ruimtes". Hij meldt verder de komst van een speciale stiltesalon voor mensen die willen leren of  werken tijdens de overtocht. De binding met de eilanden zal naar voren komen, doordat Terschellingers zelf tegeltjes gaan beschilderen van de Harlinger aardewerkfabriek. "Die krijgen een plek op het schip". Verder wil Vripack materialen die op Terschelling te vinden zijn terug laten komen in het nieuwe schip, zoals juttershout. Een loungebar zoals de Woeste Willem op de Friesland nu zul je er niet treffen; dat is niet iets Terschellings, een bruine kroeg wel.
Het zonnedek van de Texelstroom staat vol met zonnepanelen. Op de Doeksenschepen komen de panelen alleen op het dak van het café. De bar kan open gemaakt worden voor gasten aan dek. Doeksen houdt vast aan de kleuren van de huisstijl. Het exterieur blijft eveneens in de herkenbare blauwe kleuren...

Persoonlijke noot: ik hoop dat Pieter Sytema gevraagd wordt om ook een mooie wandtekening te maken van een vroeger schip met[ dezelfde naam, zoals BIJVOORBEELD een tekening van de Schellingerland/Dokter Wagemaker als er een nieuwe Schellingerland komt.../b]b]

L.Noorman:
Ik kan mij vaag herinneren dat hij een schilderij had gemaakt van de Noord-Nederland (Ex Dageraad). Die was naar mijn mening erg goed gelukt! Zou mooi zijn inderdaad

Christian:
De Dames Dozen!
Ik ga uit mijn dak:
http://blogboek.rederij-doeksen.nl/2016/07/stilte-voor-de-storm/

PiebeJanMan:
http://www.maritiemnederland.com/nieuws/lng-veerboten-voor-doeksen/item1977


--- Citaat ---Rederij Doeksen laat voor de veerdiensten naar Vlieland en Terschelling twee LNG-direct aangedreven veerboten bouwen.
De werf van Strategic Marine in Vietnam bouwt de veerboten (70 x 17 m). Het Britse ontwerpbureau BMT Nigel Gee uit Southampton maakt de bouwtekeningen voor de aluminium catamarans. Rederij Doeksen heeft ervoor gekozen om de voortstuwing volledig op LNG (vloeibaar aardgas) te laten verlopen.

Momenteel is het gangbaar om dualfuel-motoren te gebruiken, omdat gasmotoren maar langzaam kunnen schakelen tussen verschillende toerentallen en belasting. Tijdens manoeuvreren wordt dan overgestapt op (deels) conventionele brandstof. Motorleverancier MTU zal tijdens de afbouw in Harlingen een nieuw type motor, die het mogelijk maakt om LNG-direct aangedreven veerboten over de Waddenzee te laten varen, installeren.

“Andere innovaties die flink gewicht besparen, vinden we in het boegschroef- en hotelbedrijf”, aldus Pieter Dijkstra, algemeen directeur van Visedo Nederland. Het bedrijf levert twee 200 kilowatt elektromotoren die de twee boegschroeven aandrijven. De permanent magneet motoren komen uit mobiele toepassingen, waarbij ze bijvoorbeeld hydraulische installaties op bouwkranen of bulldozers aandrijven. “Dan is gewicht enorm van belang. Onze motoren wegen slechts 215 kilogram per stuk, waar de meer conventionele inductiemotoren al gauw het drievoudige wegen.”

Om piekvermogens bij het accelereren en manoeuvreren op te vangen, installeert Visedo een accubank van 150 kilowattuur. “Die weegt dan 900 kilo, maar daar staat tegenover dat we daardoor een generatorset van 3.000 kilo minder mee hoeven te nemen”, aldus Dijkstra.

De veerboten krijgen capaciteit voor 64 auto’s en zeshonderd passagiers en Doeksen wil de schepen in 2018 in de dienstregeling opnemen. Het ‘MS Vlieland’ wordt dan uit de vaart gehaald en het ‘MS Friesland’ komt dan aan de kade te liggen als reserveschip of wordt ingezet bij topdrukte.

Visedo heeft inmiddels de technische inrichting verzorgd van een veerboot met een vermogen van twee keer 750 kilowatt in Denemarken die in 55 minuten over moet zijn. Dat schip vaart volledig elektrisch, laadststations aan de kade laden de accubanken op. Zouden de veerboten naar Terschelling en Vlieland niet volledig elektrisch kunnen varen? “Dan had je een grote investering moeten doen in laadstations aan de kades van West-Terschelling, Vlieland en Harlingen. Maar als je de 6.000 kilogram voor de twee gensets zou vervangen door 750 kilowattuur aan accubanken (ook 6.000 kilo, red.), kun je het hotel- en boegschroefbedrijf volledig op de accu’s laten draaien, maar ook dan moet je aan de wal investeringen doen in een laadstation.”
--- Einde van citaat ---

Marten-Jan van Zanden:
Heb ik iets gemist? Het ms Vlieland word uit de vaart gehaald en de Friesland word reserve, Dat laatste ok, maar ik kan me niet voorstellen dat men in 2018 de Vlieland er al weer uitknikkert. Ik mag toch aannemen dat men hier de Midsland bedoeld.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie