Snelboot Koegelwieck blijft tot 2029 in de vaart, ondanks klachten over stank en ouderdomLennard Jan GeertsGisteren, 17:55•4 minuten leestijdSnelboot MS Koegelwieck van Rederij DoeksenSnelboot MS Koegelwieck van Rederij Doeksen© Omroep Zilt, Lennard GeertsDe snelboot Koegelwieck van Rederij Doeksen mag van staatsecretaris Chris Jansen niet vervangen worden. Dat is een domper omdat er onder de gebruikers van de boot veel klachten leven.Rederij Wagenborg is daarentegen wel gestart met de bouw van een nieuwe snelboot.Volgens eilanders en andere veelgebruikers is de snelboot Koegelwieck niet meer van deze tijd. Het schip is al meer dan 30 jaar in bezit van de rederij en het interieur is sinds die tijd nagenoeg hetzelfde gebleven.StankoverlastOok zijn er de afgelopen periode meermaals technische problemen geweest waardoor het schip niet kon varen. Maar er zijn vooral veel klachten van eilanders die vinden dat het schip stinkt. Het schip vaart het hele jaar door naar Terschelling en Vlieland.MS KoegelwieckMS Koegelwieck© Omroep Zilt, Lennard GeertsBij het inschepen is een duidelijke brandstofgeur te ruiken die in de meeste gevallen ook tijdens de hele rit blijft hangen.Het schip vaart al sinds 1992 voor de rederij. "Nou kijk, dat schip is oud", zegt de directeur Dirk Spoor van Rederij Doeksen. "En oude motoren hebben nou eenmaal meer uitstoot dan nieuwe motoren."Vervangen kan nietBij de andere oude schepen van de rederij zijn onlangs de motoren nog vervangen, zoals bij bijvoorbeeld het vrachtschip Noord Nederland. Maar op de Koegelwieck kan dat niet vanwege de beperkte ruimte aan boord. "De echte oplossing is het hele schip vervangen, en dat willen we wel maar dat mag niet."Dat komt omdat bij de nieuwe concessie voor de waddenveren alle schepen overgenomen worden door de rederij die de concessie wint. In 2029 gaat de nieuwe concessie in, en in 2026 moet al bekend zijn wie die gegund krijgt.posterPassagiers hebben veel klachten over de snelboot Koegelwieck"Wij moeten onze schepen verplicht overdragen als wij onverhoopt zouden verliezen, waar we overigens niet van uitgaan, en een eventuele opvolger moet ze ook verplicht afnemen", legt Spoor uit. "Daarmee is de continuïteit van de veerdienst gewaarborgd voor de eilanders en daar gaat het uiteindelijk om."Het ministerie heeft regels waarin staat dat een schip niet meer aan het einde van een concessie mag worden vervangen. Dit is om te voorkomen dat er nu schepen worden gekocht die straks niet aan de eisen van de nieuwe concessie voldoen.Continuïteit"Het is mogelijk van deze termijnen af te wijken als er zwaarwegende redenen zijn, bijvoorbeeld als de continuïteit van de dienstregeling in het geding is", zegt staatssecretaris Chris Jansen."Daar is hier geen sprake van en daarom heb ik geen toestemming verleend voor de vervanging van de Koegelwieck."Directeur Dirk Spoor van Rederij DoeksenDirecteur Dirk Spoor van Rederij Doeksen© Omroep Zilt, Lennard Geerts"Je ziet dat door de aanbestedingssystematiek alle investeringen die eigenlijk normaal gesproken over een periode van 10 tot 20 jaar worden uitgesmeerd, geconcentreerd plaatsvinden aan het begin van een nieuwe concessieperiode", zegt Spoor."Aan het einde van concessieperiodes wordt dus weinig meer geïnvesteerd, omdat het of niet meer mogelijk is of omdat de zittende concessiehouder dat niet meer wenselijk vindt. Want misschien doet hij de investering dan wel voor een ander."Wel bij WagenborgRederij Wagenborg kreeg van de staatssecretaris wél toestemming om de snelboot Fostaborg te vervangen. "De prestaties van de sneldienst ms. Fostaborg stonden al een langere periode aantoonbaar onder druk", reageert de staatsecretaris."Om de continuïteit van de dienstverlening te borgen, heb ik ingestemd met de vraag van Wagenborg."De nieuwbouwplannen van WagenborgDe nieuwbouwplannen van Wagenborg© RTV NOF, Ben de JagerWagenborg had woensdag in Lauwersoog de aftrap voor de bouw van de nieuwe snelboot. Na een lange voorbereidingsperiode werden daar de officiële bouwcontracten getekend voor de zogenoemde Wadden Ferry.Die veerboot biedt plaats aan 75 passagiers, de Fostaborg kon 48 reizigers herbergen. Daarnaast zijn de nieuwe waterjets van de Wadden Ferry efficiënt en de motoren voldoen aan de strengste milieueisen.Dit zorgt voor 50 procent minder CO2-uitstoot per overtocht. De nieuwe snelboot kan in de toekomst volledig elektrisch varen, als deze wordt omgebouwd.De bouw van de nieuwe snelboot voor WagenborgDe bouw van de nieuwe snelboot voor Wagenborg© RTV NOF, Ben de JagerHet schip wordt eind 2025 opgeleverd en gaat begin 2026 in de vaart, wat de betrouwbaarheid van de sneldienst aanzienlijk zal verbeteren.Nog even volhoudenNaar Terschelling en Vlieland moeten passagiers het voorlopig dus nog even volhouden op de Koegelwieck. In 2026 wordt bekend wie de volgende concessie gegund krijgt vanaf 2029."Zodra wij de volgende concessieperiode gegund hebben gekregen, dan geven we opdracht om een vervangend schip te laten bouwen", reageert Spoor.Snelboot MS Koegelwieck bij TerschellingSnelboot MS Koegelwieck bij Terschelling© Omroep Zilt, Lennard Geerts"Tijdens de bouw zal hij sowieso nog moeten blijven varen. De bouw van het schip kost zeker anderhalf jaar, waarschijnlijk twee, dus tot 2029 zien we de Koegelwieck hier nog."Tot die tijd zal Rederij Doeksen blijven investeren in de Koegelwieck. "Dat doen we om de continuïteit goed te waarborgen", zegt Spoor. "Ook in dingen zoals schone brandstof bijvoorbeeld, waardoor we het schip duurzamer maken."Ook voor het comfort en de stank blijft Doeksen creatief. "Recent hebben we nog een uitlaat verlegd, om de overlast van uitlaatgassen te beperken."