Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Koegelwieck

<< < (58/66) > >>

Humtidumty:
Ook in het AD is hier sprake van idd.
Zie:
https://www.ad.nl/binnenland/friese-veerboot-kampt-met-mysterieus-motorprobleem-taart-voor-wie-oorzaak-vindt~accb0bf2/


--- Citaat van: arthur op  2 september 2020, 08:45:07 ---Vandaag 2 september in de Leeuwarder Courant:
Citaat:
MOTORPROBLEEM HOUDT KOEGELWIECK AAN WAL
HARLINGEN - Een mysterieus motorprobleem houdt de Koegelwieck van rederij Doeksen nog dagen tegen de wal. Technici kunnen de oorzaak van het euvel niet vinden.

Het is een raadsel wat er loos is, verzucht Annemieke van Brummelen van de rederij. Een groot team eigen technici, technici van de motorenleverancier en van onderzoeksbureaus kan er geen vinger achter krijgen. De motoren van de snelboot worden tijdens de overtocht te warm. "En zoals dat met je eigen auto ook gaat: dan moet je aan de kant".
Het schip is vorige week donderdag uit de vaart genomen en ligt voor de terminal tussen TS brug en slaapplaats van de WB. De problemen hebben inmiddels politiek Den Haag gehaald; de VVD-fractie in de 2e Kamer stelt vragen aan inframinister Cora van Nieuwenhuizen die concessieverlener van de veerdienst is. Testen, meten, temperaturen, ze zijn er in Harlingen druk mee. Eigenlijk is het mis met de Koegelwieck sinds een grote onderhoudsbeurt begin juli. Toen werden de 2 motoren helemaal uit het schip gehaald, gecontroleerd en teruggeplaatst. "We kunnen er domweg niet achter komen. En we hebben gezegd: het móet in orde zijn." Doeksen heeft normaliter 2 snelboten in de vaart: Tiger en Koegelwieck. De laatste wordt na de drukke hoogzomer voornamelijk rond de weekenden van en naar Vlieland ingezet.
Toeristen moesten de voorbije dagen worden omgeboekt. Volgens de VVD werd "hun lange weekeinde praktisch gehalveerd". De fractie suggereert dat er een soort schaderegeling moet komen, zoals de NS die ook kent. De partij maakt zich bovendien zorgen over de schoolgaande jeugd. Dat laatste is volgens Van Brummelen niet terecht. "Zij gaan sowieso met ms Vlieland. "En die vaart gewoon".
Dat het allemaal lastig is, staat buiten kijf. Een reservesnelboot is er niet. In het meest positieve scenario, als techneuten MORGEN  euvel vinden, kan de Koegelwieck vrijdag weer in de vaart worden genomen. Doeksen houdt er echter rekening mee dat dit langer gaat duren. Niet ieder onderdeel is immers uit voorraad leverbaar.
Van Brummelen spreekt van pure overmacht. De techneut die de fout vindt, verdient een taart. "En als het deze week nog kan worden opgelost een héle grote".
Einde citaat.

--- Einde van citaat ---

PiebeJanMan:
Volgens mij lukt het niet om het probleem op te lossen...


--- Citaat ---De afgelopen weken hebben we jullie regelmatig geïnformeerd over de status van de Koegelwieck, de aard van de problemen en de inspanningen die zijn geleverd om te komen tot een goede oplossing van de storing. Ook de afgelopen weken is een hele reeks tests en onderzoeken uitgevoerd door specialisten.
Helaas hebben we moeten concluderen, dat de problemen met de motoren dusdanig ernstig zijn, dat niet verwacht wordt dat het schip met deze (geheel gereviseerde) motoren de dienst kan hervatten.
Naast her-motorisering van het schip oriënteren we ons vanaf nu ook op tijdelijke vervanging van het schip om de continuïteit van sneldienst te borgen. De diverse opties en scenario’s worden nu onderzocht. Zodra hierover meer duidelijk is, informeren wij jullie hierover. We zullen externe partijen hierover de komende tijd informeren.
De uitval van ms Koegelwieck heeft vooralsnog geen nadelig effect op de sneldienstcapaciteit. Gelukkig kunnen we door de inzet van extra afvaarten van sneldienst ms Tiger en aangepaste vertrektijden passagiers voldoende sneldienstcapaciteit bieden van en naar zowel Vlieland als Terschelling.
Hieronder lees je hoe de dienstregeling de komende tijd wordt aangepast. We nemen contact op met passagiers die geboekt hebben voor onderstaande afvaarten. Afvaarten die niet worden genoemd, wijzigen niet.
Voor vrijdag 18 september betekent het:
Terschelling – Harlingen              10.45 uur           Wordt 13.55 uur
Terschelling – Harlingen              16.15 uur           Wordt 16.45 uur
Harlingen – Terschelling              17.25 uur           Wordt 17.50 uur
Harlingen – Vlieland                     11.55 uur           Vervalt
Vlieland – Harlingen                     13.15 uur           Wordt 16.00 uur via Terschelling
Harlingen – Vlieland                     14.25 uur           Wordt 15.00 uur
Vlieland – Terschelling                 16:00 uur           Extra afvaart
Voor zondag 20 september betekent het:
Terschelling – Harlingen              16.15 uur           Vervalt
Harlingen – Terschelling              17.25 uur           Wordt 17.45 uur
Terschelling – Harlingen              18.30 uur           Wordt 18.55 uur
Harlingen – Terschelling              19.35 uur           Vervalt
Terschelling – Vlieland                 13.50 uur           Extra afvaart
Vlieland – Harlingen                     14.30 uur           Wordt 14.35 uur
Harlingen – Vlieland                     17.55 uur           Wordt 19.55 uur
Vlieland – Harlingen                     19.05 uur           Wordt 20.55 uur
Alle afvaarten worden uitgevoerd door het ms Tiger     
Overige afvaarten varen conform de dienstregeling
--- Einde van citaat ---

PiebeJanMan:
Misschien kan doeksen de Adler Cat huren...?
https://www.adler-schiffe.de/schiffe/441-MS-Adler-Cat.html

Humtidumty:
De problemen blijven aanhouden bij de Koegelwieck.
Zie verder https://www.dvhn.nl/groningen/wadden/Probleem-met-Koegelwieck.-Doeksen-past-dienstregeling-snelle-boot-richting-Terschelling-en-Vlieland-aan-26020535.html

Skylge:
Uit de Leeuwarder Courant:

Fiasco voor Doeksen: de snelboot is op
Vandaag, 20:12 • Harlingen



Rederij Doeksen heeft een nieuwe tegenslag te verwerken: de twee hoofdmotoren van snelboot de Koegelwieck zijn op. Er moeten nieuwe komen.

De boot is hierdoor nog weken uit de vaart. Nieuwe hoofdmotoren liggen niet op de plank. Bovendien kosten ze veel geld; directeur Paul Melles schat de nieuwwaarde op 600.000 tot 700.000 euro.

,,Wij zijn er niet blij mee’’, zegt Melles over het majeure probleem. De Koegelwieck kampt sinds dit jaar met uitval. Het is mis sinds de twee motoren er vanwege groot onderhoud zijn uitgehaald en teruggeplaatst. Doeksen liet dit werk uitvoeren door een gespecialiseerd bedrijf. De rederij probeert de geleden schade hierop te verhalen. Schade-experts van de verzekeraar zijn ermee bezig.

Eén van de motoren is sowieso niet meer te gebruiken, zegt Melles. Het bedrijf is op zoek naar vervangende exemplaren, nieuw of gereviseerd. Die zoektocht zal een week of zes in beslag nemen, al maakt de coronapandemie veel onzeker. Intussen kijkt Doeksen ook naar een vervangende snelboot. ,,Alle opties liggen open.’’ Daarvoor geldt hetzelfde: ,,Corona is een crime. Als ik naar Noorwegen wil moet ik tien dagen in quarantaine. Azië kom ik al helemaal niet in. Het is ontzettend lastig allemaal.’’

De uitval van de Koegelwieck heeft voor reizigers beperkte gevolgen. Na het hoogseizoen wordt de boot alleen rond de weekeinden ingezet, als sneldienst naar Vlieland. Hiervoor zet Doeksen de komende weken de andere snelboot in, de ms Tiger, die de sneldienst naar Terschelling verzorgt. Door het schuiven met vaartijden kan de Tiger tijdelijk beide routes uitvoeren.

Inframinister Cora van Nieuwenhuizen noemt de situatie ,,erg vervelend’’. De minister werd aan het jasje getrokken door de VVD-fractie in de Tweede Kamer die zich zorgen maakte. Het rijk is concessiehouder van de veerdienst.

Volgens de minister heeft de uitval van de Koegelwieck deze zomer voor beperkte problemen gezorgd. Doeksen heeft alle reizigers omgeboekt en iedereen kreeg een alternatief voor een overtocht op dezelfde dag. ,,In enkele gevallen heeft het spijtig genoeg betekend dat toeristen minder tijd op Terschelling of Vlieland hebben kunnen doorbrengen of iets langer moesten blijven.’’

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie