Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Extreem weer
Humtidumty:
Deze zeer boeidende foto's zient komt er een vraag op.
Hoe komt men met goed fatsoen op reddingsboten?
Droog zit er in ieder geval niet in, maar ligt en een (roei)bootje op het droge of zo?
marten:
Waterdichte overlevingspakken ;).
Groeten,
Marten.
PiebeJanMan:
Zoo wat een weer dit weekend. De Midsland heeft haar dienst wel bewezen... Echter Rederij Noordgat moest zonodig in de storm met de Hurricane gaan varen waardoor die kapot is geraakt. Daardoor duurde het aanmeren op Vlieland gisteravond wel zo'n 10 minuten... (Zonder assistentie dus, maar wel met een streng aan de voorkant) Hier een korte impressie, meer foto's op
DEZE LINK (mijn website)
De autobrug past er nog net op:
IMG_0504.jpg
uh.. zwemmen :D
IMG_0533.jpg
De kade onder water:
IMG_0576.jpg
De Noordzee:
IMG_0615.jpg
Water...:
IMG_0641.jpg
De Midsland:
IMG_0694.jpg
IMG_0673.jpg
arthur:
--- Citaat van: Wim Vink op 2 maart 2008, 19:29:03 ---Jan en Marten,
Bedankt voor jullie verslag ter plaatse.
Ondertussen vraag ik me af hoe men dit in het verleden deed bij het aanmeren van de Friesland en Vlielandse boten. Was daar ook altijd assistentie bij nodig of "klooide" de bemanning maar wat aan op goed geluk?
Met klooien bedoel ik overigens niks negatiefs, maar probeer me te verplaatsen in hun manier van werken in die dagen.
Wim
--- Einde van citaat ---
Hallo Wim,
Het is/was vroeger vaak een kwestie van EN hoe is de wind EN is het vallend of opkomend water. Maar het was vaak ouderwets handwerk. Bij opkomend water in Harlingen ging de (echte) Friesland met zijn ene roertje en schroef naar het einde van de kade; er lagen toe nog geen laadbruggen; bij de voorlaatste bolder kreeg de vastmaker vanaf de bak 1 stalen "tros"; die werd ab strak gezet en door de stroom en wind draaide het schip vanzelf; lag ze dan dwars met de neus op de kade (niet TEGEN de kade), dan sloeg ze achteruit, werd de voortros gevierd en los gegooid; met behulp van de schroef, roer en de stroming ging de kont dan richting sluis. Met vallend water deed men wel het zelfde via de kont. De Noord Nederland draaide met vallend water vaak pas bij vertrek, achterspring vasthouden, klappie achteruit en de stroming dreef de kop dan van de kant, de kont tegen de kant; lag de Noord Nederland dan "diagonaal"/dwars op in de haven dan ging het roer midscheeps, klappie vooruit en achterspring los. En de Oost Vlieland, ach vader en zoon Horjus konden alles met dat schip. Met veel wind werd daar vaak een tros vanaf de bak om de hoge dukdalf gelegd, aan het begin van de haven. Maar sleepboten heb ik in Harlingen nooit gezien. Maar de schepen van toen waren veel lager en dus niet van die windhappers zoals we nu hebben. Let wel, hoe het met de latere schepen ging,weet ik niet meer; ik werkte er als vakantie/weekend werker van 1967 tot en met 1977.
Gr. Arthur
Wim Vink:
Bedankt Arthur voor je uitvoerige verslag. Die tijd kan ik me ook wel herinneren.
Mijn vraag was echter meer gericht op de begintijd van de huidige Friesland. Assisteerde Rijf toen ook al? Ik kan me daarvan namelijk niks herinneren. (ouderdom?? haha).
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie