Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Extreem weer
Humtidumty:
Wanneer men voor de Vlieree ligt "te wachten", gooit men dan het anker uit of laat men het schip rondjes varen of of of... ???
wie kan verhelderen?
The Lighthouse:
Als er schepen op de 'Vlieree' liggen, dan hebben ze meestal hun ankers uit. Als ze daar liggen, dan liggen ze er meestal in de luwte van de eilanden te schuilen voor storm.
Maar soms liggen er schepen met een diepe diepgang, te wachten op een goeie waterstand om naar de haven van Harlingen door te varen.
Humtidumty:
Dank je Arn, zeer verhelderend.
Het op de ankers liggen wachten zal toch redelijk war gestamp van het schip teweeg brengen lijkt me.
Pasagiers worden hier vast voor gewaarschuwd van tevoren?
Worden er dan ook dingen (extra) gedaan of vast gezet b.v.?
natureboy:
Ankeren en ook het hieuwen van het anker is een routinehandeling, de ankerwinch doet het werk.
en dingen vastzetten hoeft pas naderhand als het anker weer in kluis zit of in de grond zit en
wel de bandstopper- een rem op de winch- en de grondstopper (extra borg op de ketting) . Eenmaal geankerd, gaat de
stuurman met behulp van een peiling op een of meerdere vaste punten controleren of het anker niet
krabt, als dat niet het geval is kan de hoofdmotor na verloop van een minuut of tien gestopt worden.
Voordat je het anker gaat hieuwen, wordt de hoofdmotor en de stuurmachine gestart en er staat iemand
voorop die de richting, waarin de ankerketting staat met zijn arm aangeeft, zodat met behulp van de
motor in de richting van het punt waar het anker in de grond zit, kan worden gemanouvreerd, om de ankerwinch
wat te ontlasten, je hoeft nu namelijk niet met de winch het hele schip naar het anker toe te trekken.
Als het anker eenmaal los is, wordt het ankerlicht (een rondschijnend wit licht) gedoofd en de normale
navigatieverlichting weer ontstoken, overdag is als teken dat het schip geankerd ligt, een zwarte bal gehesen.
Deze wordt nu uiteraard ook verwijderd.
Pieter
Bob Koetsier:
Hoogwater
Zondagavond bereikte de waterstand op Terschelling om 20.30 uur een hoogte van 279 cm. Het water steeg de uren daarvoor erg snel en dat betekende dat de passagiers die om 18.15 uur met de sneldienst aankwamen op Terschelling natte voeten kregen. Sommigen gingen zelfs tot de knie
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie