Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Scheepsdetails
PiebeJanMan:
Het schip ligt altijd met de stuurboordskant aan de kade. De mannen van de waldienst (maar ook de matrozen op het meerdek SB-A) kregen de rookwalmen in hun gezicht, vandaar de kleppen.
Humtidumty:
Is de kant met kleppen niet de linkerkant van de Vlieland die juist altijd van de kade is omdat de Vlieland de kade aan de rechterkant heeft? (sorry doe even niet meer met de bak en stuurboord, om vergissen te voorkomen).
PiebeJanMan:
Helaas kun je bij een schip eigenlijk niet om bak- en stuurboord heen en bak en stuurboord zijn juist zo handig om vergissing te voorkomen, omdat rechts en links voor de kijker en het voorwerp anders is, terwijl BB en SB altijd vanuit het voorwerp uitgaan en dus onafhankelijk zijn van waar te ten opzichte van het voorwerp staat. De Vlieland ligt altijd met stuurboord ('rechts') aan de kade en de kleppen zitten ook aan stuurboord, is ook wel op de foto te zien. Even een bewijsje om dat te zien; het tussendekje achterop aan SB (VIP-dek) is geel, het tussendekje aan BB (waar de MOB-boot staat) is groen...
Humtidumty:
ah wat dom van me.
De foto is in lengte van het schip genomen en ik dacht dat de uitlaat aan de achterkant van het schip uitkwam, maar ze komt natuurlijk aan de zijkant van het schip uit.
Wat ik me dan nog wel af vraag: Wat doen de kleppen op de uitlaat? Ze stoppen de motoren toch niet tijdens het laden en lossen? Dus zou er nog steeds uitlaatgassen vrij komen...
Vriend:
Ik denk dat de kleppen de uitlaatgassen naar beneden richten. Bij auto's met een dieselmotor zie je vaak dat de uitlaat het laatste stuk naar beneden gericht is. Dat zal hier niet gaan omdat ze dan uit moeten steken en dat geeft weer problemen bij het aanmeren. Op het nieuw te bouwen schip zullen we deze constructie niet meer terugzien.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie