Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Zeehond (2x vlet en 1x motorkruiser)

<< < (4/6) > >>

Gijsha:

--- Citaat van: Wim Vink op  2 maart 2014, 21:27:50 ---
--- Citaat van: Gijsha ---De dieselmotorvlet "Zeehond" gebouwd in 1957 moet een voorganger hebben gehad, die in 1956 verloren is gegaan, volgens bijgaand artikel in het Dagblad van het Noorden van 21 juni 1956.
Groet,
Gijs Hesselink

--- Einde van citaat ---


Ik ken er precies 1 foto van. Die staat afgebeeld in het boek "De Reederij 1908-2008" van W.J.J. Boot.
Pagina 194, onderaan.



(NB. het boek is nog in de handel.)

--- Einde van citaat ---

"Natuurlijk" heb ik dat boek, en heb de foto bekeken. Bijzonder!

Wim Vink:

--- Citaat van: Gijsha op  2 maart 2014, 20:59:57 ---
--- Citaat van: Wim Vink op 14 februari 2014, 16:33:05 ---Nog even voortborduren op bovenstaande Zeehond.
Op een gegeven moment is dit schip bij een berging gebruikt in omgeslagen en de branding.
Het feit weet ik, maar verder helemaal geen details.
Ik kan er nergens wat over terugvinden; niet in boeken en niet op internet.
Wie kan mij helpen aan de gezochte gegevens?
--- Einde van citaat ---

@Wim Vink
Naar aanleiding van onderstaande vraag: Het verhaal staat uitgebreid in de Leeuwarder Courant van 16-1-1971, verteld door Volkert Doeksen. Het gebeurde 10-12 jaar eerder bij de berging van een viskotter. De opstapper Oep Starrenburg verloor daarbij het leven. Zie http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010618623:mpeg21:a0335. Uit een ander artikel blijkt, dat het in januari 1960 is gebeurd bij de berging van de Helderse viskotter "De drie gebroeders". Zie hiervoor http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010371138:mpeg21:a0123
Groet,
Gijs Hesselink

--- Einde van citaat ---

Deze foto komt uit de collectie van D. v.d. Horst.
Volgens mij heeft die betrekking op genoemde stranding in JAN 1960 waarbij jammerlijk genoeg Oep Starrenburg het leven liet.

Wim Vink:
De Zeehond in zijn oorspronkelijke uitvoering is nog net links te zien op deze foto van omstreeks 1958.



foto: coll. Fred Kooi

Wim Vink:
Nog twee plaatjes van de dag van de tewaterlating van de vlet Zeehond.
Gebouwd bij Krul, Terschelling en bij de "helling" zijn doop gekregen op 30 juli 1957.





foto's: coll. W. Lublink

Wim Vink:
Een mooie actiefoto van de Zeehond (in verbouwde toestand).



foto: coll. T. Bakker - v.d. Meer

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie