Zo heeft kapitein Frans Horjus, dit ook eens gedaan, met een bootje. Maar toen zat mijn broertje in dit bootje, samen met een vriend. Ze waren met een bootje, wat niet groter was dan 4 meter en een motortje van 5 pk, de Waddenzee opgegaan. Ze hadden Vlieland bereikt. Maar toen ze terug gingen naar Harlingen raakte de benzine op...
Ze begonnen te roeien, en zwaaien naar andere boten. Maar die mensen zwaaiden terug, die begrepen niet wat er aan de hand was. Mijn broertje had inmiddels het motortje omhoog gehaald, en ze gingen verder met roeien. Op dat zelfde moment kwam de 'VLIELAND' (ex-'MIDSLAND') ook hun kant op, gevolgd door de 'SCHELLINGERLAND' (ex-'OSTFRIESLAND'). Kapitein Horjus, zag m'n broertje en z'n maat ploeteren tegen de harde stroom, die er staat tussen Vlieland en Terschelling. En vertrouwde het niet. En hij besloot om ze op te pikken. Hij draaide de 'VLIELAND', en meldde dit aan de 'SCHELLINGERLAND'. En zo werden mijn broertje en z'n maat aan boord van de 'VLIELAND' gehaald. Het bootje werd door de KNRM van Harlingen opgepikt.
Dezelfde avond nog, is het bootje verkocht door onze vader, die was niet echt blij met deze actie van m'n broertje.
We hebben kapitein Frans Horjus en de jongens van de KNRM bedankt met bloemen.