Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Bloopers en ongelukken
Christian:
Veerboot raakt nooddeur kwijt bij overtocht
Bron: Leidsch Dagblad | 27 maart 1995
"De veerboot Midsland heeft zaterdagmiddag tijdens de overtocht van Harlingen naar Vlieland een stalen nooddeur verspeeld. De deur was op tweeeneenhalve meter boven de waterlijn bij de voorsalon gemonteerd. De constructie, die ervoor moet zorgen dat de deur er in een handomdraai uitgelicht kan worden in geval van nood, is door onverklaarbare oorzaak losgeraakt. De stalen deur is op de bodem van de Waddenzee beland. Directeur Oosterbeek van rederij Doeksen sprak gisteren van een ‚uiterst vervelend voorval', maar stelde dat de veiligheid van de opvarenden en het schip geen moment in gevaar is geweest. De nooddeur is vorig jaar aangebracht in opdracht van de Scheepvaartinspectie, waarmee Doeksen ook ook overleg heeft gevoerd over de technische constructie. Oosterbeek vermoedt dat nooit opgehelderd zal worden hoe de knevel los kon raken. De handel kan zijn losgetrild, maar ook is het mogelijk dat een passagier eraan heeft gedraaid.
Een van de 35 passagiers in de voorsalon waarschuwde na het verdwijnen van de nooddeur onmiddellijk de bemanning, die het gat met houten schotten afdekte. De passagiers werden naar achteren gedirigeerd en het schip voer vervolgens met aangepaste snelheid naar de haven."
Veerboot verloor deur door trillingen
Bron: Leidsch Dagblad | 31 maart 1995
Leeuwarden - De veerboot Midsland heeft zaterdag een nooddeur verloren als gevolg van trillingen. Dal heeft onderzoek van scheepvaartinspectie uitgewezen. De boot was met 120 passagiers aan boord op weg naar Vlieland toen halverwege de overtocht een van de nooddeuren losraakte en van het schip af sloeg. De passagiers waren hevig geschrokken maar zijn nooit in gevaar geweest.
Christian:
Geen bomb, gelukkig!
Leidsch Dagblad | 8 mei 1993
"Veerboot ontruimd na bommelding
Harlingen - Enkele honderden passagiers moesten gisteren de veerboot Harlingen-Terschelling verlaten na een bommelding. De melding kwam binnen bij rederij Doeksen, aldus de politie. Een uitgebreide zoekactie op de veerboot 'Friesland' leverde niets op."
Christian:
De bijna-aanvaring
Bron: Leeuwarder Courant | 12-08-1992:
TERSCHELLING - In het Schuitengat bij Terschelling is het gistermiddag bijna tot een aanvaring gekomen tussen een tjalk en veerboot De Friesland, die van Terschelling op weg naar Harlingen was. De tjalk, die de naam 'Niets Bestendigd' draagt, mocht daar op dat moment niet varen. Rederij Doeksen, eigenaar van de veerboot, heeft aangifte gedaan bij de rijkspolitie te water in Harlingen. Tegen de opvarenden van de tjalk is proces-verbaal opgemaakt.
De opvarenden van de veerboot hebben waarschijnlijk niets gemerkt van de bijna-aanvaring. Bij het ontwijken van het pleziervaartuig raakte de veerboot de grond aan de zijkant van de geul. De boot kwam moeiteloos en zonder schade weer los. Henk Oosterbeek, directeur van Rederij Doeksen, zegt zeer ontstemd te zijn over de gebeurtenis: „Dit kan niet. Het kan echt heel fout gaan".
Verordening
De opvarenden van de tjalk hebben verzuimd naar kanaal twee van de kustwacht van Terschelling te luisteren. Op dit kanaal krijgen schippers informatie over de verkeerssituatie op het water te horen. Sinds mei is er een verordening voor de zogenaamde blokgebieden van kracht. In deze gebieden, die bij sluizen en bruggen worden aangegeven, is er geen ruimte voor te veel schepen, vandaar dat de verordening is uitgevaardigd om de veiligheid op net water te waarborgen.
De maatregel behelst onder andere een meldingsplicht van de beroepsscheepvaart bij de kustwacht. Schippers van pleziervaartuigen die in net bezit zijn van een marifoon en in de blokgebieden varen, zijn verplicht kanaal twee "uit te luisteren", zoals dit in schippersjargon heet.
Daar geldt ook dat de veerboten absolute voorrang krijgen. De grote boten laten dan ook niet veel ruimte over voor andere vaartuigen. "Sinds jaar en dag roepen wij dat de geulen minstens 180 meter breed moeten zijn. Nu is het zo dat de geul soms niet breder is dan 45 meter", aldus Oosterbeek.
Christian:
Midsland (1968): Incident met het jacht "Rauzer"
Het Nieuwsblad van het Noorden, 06-06-1975, deed verslag als volgt:
Veerboot Terschelling overvaart zeiljacht
De Terschellinger veerboot Midsland heeft vanmorgen een zeiljacht overvaren dat meedeed aan de Harlingen-Terschellingen race. Het jacht, de Rauzer, met zeven personen (vijf mannen en twee vrouwen) aan boord, zank. De bemanning is opgepikt door de reddingboot Cariot, die de zeilers op de tocht van Terschelling naar Harlingen vergezelde. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor.
Het ongeluk gebeurde vanmorgen om kwart over elf in het Schuitengat. De veerboot had eerst al tien minuten vertraging opgelopen om de uitvarende zeilboten vrij baan te geven. Daarna voer de boot langzamer dan normaal de haven uit. In het vrij nauwe Schuitengat kreeg de veerboot geen voorrang van het laverende zeiljacht. De veerboot liep geen noemenswaardige averij op en kon verder normaal het dienstprogramma afwerken.
Aan de Harlingen—Terschelling race doen ongeveer 200 zeiljachten mee. De rijkspolitie te water van Harlingen stelt een onderzoek in.
Fotobron: Leiden Courant 07-06-1975
Christian:
Vandalen in de Oudejaarsnacht 1979/80
Leeuwarder Courant | 02-01-1980:
Volgens de politie werden er veel baldadigheden gepleegd [...]
Op Vlieland werden op een na alle trossen van de in de haven afgemeerde veerboot Oost-Vlieland losgegooid. Het schip ging gevaarlijk ronddrijven, maar dankzij een straffe noorderwind bleven aanvaringen met in de buurt liggende schepen uit. Bemanningsleden slaagden er in het schip weer vast aan de wal te leggen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie