Op zich was de OVll veel handiger ingedeeld dan de Friesland, al was het alleen maar vanwege de motoropstelling (Friesland midscheeps, OVll achterin). De Friesland was in feite een vrij conservatief schip zoals er toen nogal wat rondvoeren. Ik heb wel eens gedacht dat Schouten goed moet hebben gekeken wat er bij zijn concurrent De Groot gebeurde met het ontwerp van De Dageraad: motor achterin (slim bij achterover trimmen tijdens ijsgang, korte en dus minder storingsgevoelige schroefasleiding), laaddek achterop, hoge kop. Best handig tegen zeegang, meer dekruimte. Schouten heeft waarchijnlijk bij het ontwerp van de Friesland niet veel in te brengen gehad, omdat de rederij toen een typisch passagiersschip voor ogen stond, geschikt om de (passagiers-)piek in het zomerseizoen alleen aan te kunnen. Autoverkeer was toen nog net niet in de picture, maar dat lag in 1960, vier jaar later, al volledig anders. Friesland kwam als het ware op het kantelpunt van autovervoer tot stand en daarom was daarmee niet voldoende rekening gehouden. De Groot heeft voor De Dageraad duidelijk gekeken naar de vrij succesvolle verlenging van de drie PSD-zijladertjes (Oosterschelde etc.) die de autolaadcapaciteit achterop kregen. De 'Emma' was nog in '55 met maar liefst tien meter verlengd, wat nauwelijks snelheid scheelde. Dat kon hij ook gemakkelijk doen, omdat hij huisontwerper van de PSD was. Schouten heeft voor het ontwerp van de OVll duidelijk naar De Groot's De Dageraad gekeken, de laadcapaciteit ook achterop gezet, hoewel die voor Vlie niet zo groot hoefde te zijn. De schoorsteen achterop ging de Rederij echter te ver: zo zag een schip er niet uit en dus moesten de passagiers voor het promenadedek "de schoorsteen uit" - elke associatie met andere bedrijfstakken berust op puur toeval.
Meestal kan je in scheepsontwerpen "generaties" zien en dit is er zoeen.