Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

'Double Doeksen'

<< < (33/123) > >>

natureboy:
Mooie foto's Evert Jan, zeker het "doorkijkje" op de tweede foto is rechts nog het voormalige duitse Betonningsvaartuig "Walter K?rte" te zien, dat schip heeft een paar dagen op Terschelling gelegen op weg naar een nieuwe bestemming als Guard vessel.

Pieter

PiebeJanMan:

--- Citaat van: Vriend op  3 januari 2010, 22:33:39 ---Je maakt mij, en ik denk ook vele anderen, heel blij met deze foto's (en de andere die je geplaatst hebt). Schitterend om deze twee dames naast elkaar te zien. Op de bovenste zie je nog een mooie Volvo 264 om het hoekje kijken.

Op deze foto is goed te zien dat de Oost-Vlieland een stukje hoger gebouwd is dan de Friesland. Vooral de bak is een stuk hoger opgetrokken, en dat te bedenken dat pas laat tijdens ontwerp/bouw is besloten om de Friesland van een hogere bak te voorzien want die was eerst nog lager getekend. Hieraan kun je duidelijk zien dat de Oost-Vlieland specifiek ontworpen is voor de ruigere Vlielanddienst door de Stortemelk en de Vliesloot.

--- Einde van citaat ---

Hele mooie foto's inderdaad!

Ik denk dat dat hogere bakdek ook vooral is gedaan om 2 dekken onder het bakdek te kunnen herbergen en zo dus meer overdekte ruimte te hebben.

willem boot:
Op zich was de OVll veel handiger ingedeeld dan de Friesland, al was het alleen maar vanwege de motoropstelling (Friesland midscheeps, OVll achterin). De Friesland was in feite een vrij conservatief schip zoals er toen nogal wat rondvoeren. Ik heb wel eens gedacht dat Schouten goed moet hebben gekeken wat er bij zijn concurrent De Groot gebeurde met het ontwerp van De Dageraad: motor achterin (slim bij achterover trimmen tijdens ijsgang, korte en dus minder storingsgevoelige schroefasleiding), laaddek achterop, hoge kop. Best handig tegen zeegang, meer dekruimte. Schouten heeft waarchijnlijk bij het ontwerp van de Friesland  niet veel in te brengen gehad, omdat de rederij toen een typisch passagiersschip voor ogen stond, geschikt om de (passagiers-)piek in het zomerseizoen alleen aan te kunnen. Autoverkeer was toen nog net niet in de picture, maar dat lag in 1960, vier jaar later, al volledig anders. Friesland kwam als het ware op het kantelpunt van autovervoer tot stand en daarom was daarmee niet voldoende rekening gehouden. De Groot heeft voor De Dageraad duidelijk gekeken naar de vrij succesvolle verlenging van de drie PSD-zijladertjes (Oosterschelde etc.) die de autolaadcapaciteit achterop kregen. De 'Emma' was nog in '55 met maar liefst tien meter verlengd, wat nauwelijks snelheid scheelde. Dat kon hij ook gemakkelijk doen, omdat hij huisontwerper van de PSD was. Schouten heeft voor het ontwerp van de OVll duidelijk naar De Groot's De Dageraad gekeken, de laadcapaciteit ook achterop gezet, hoewel die voor Vlie niet zo groot hoefde te zijn. De schoorsteen achterop ging de Rederij echter te ver: zo zag een schip er niet uit en dus moesten de passagiers voor het promenadedek "de schoorsteen uit" - elke associatie met andere bedrijfstakken berust op puur toeval. :D

Meestal kan je in scheepsontwerpen "generaties" zien en dit is er zoeen.

Evert Jan:
Nog maar eens de Oost-vlieland (1962) op de kop van de kade met de Schellingerland (4) op haar min of meer vaste plek op Ts, najaar '87,
op de tweede dia valt goed op hoe de lijnen van de OV verknalt zijn door de verbouwing op het achterschip.
(en hoe gevoelig dia's zijn voor vocht  :( )

Foto's ? Evert Jan Walgaard



Wim Vink:
@ Evert: die ongerechtigheden kun je wel uit een digitaal bestand wegpoetsen met een nabewerkingsprogramma.
Heeft mij eerst ook wat moeite gekost, maar ik heb mezelf het e.e.a. aangeleerd. En ik leer nog dagelijks.
Succes.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie