Auteur Topic: Holland I  (gelezen 33789 keer)

Donald v.d. Horst

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
Holland I
« Gepost op: 4 januari 2006, 21:57:47 »
de sleepboot Holland I

(Mod.: fotolink is verdwenen; alleen door de maker van het bericht te herstellen)
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2012, 10:28:28 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland I
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2008, 07:35:56 »
De Holland is in 1938 bezig de tinbaggermolen Karimatha naar Terschelling te slepen. Dat gevaarte werd gebruikt om naar het goud van de Lutine te zoeken, voordat ze daarna werd ingezet in Indonesi?.
Voor de Holland is de Oceaan zichtbaar.



De foto komt uit collectie van Tjebbe Cupido.
Weet iemand wie de fotograaf was?
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2009, 21:04:37 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Holland I
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2008, 20:02:51 »
En dan te bedenken dat die Karimata geen grammetje goud boven water gehaald heeft, maar wel het wrak volledig vermalen heeft...

Mooie foto hoor  ;)

natureboy

  • Gast
Re: Holland I
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2008, 20:36:35 »
Toch wel de nodige grammetjes, een hele goudstaaf zelfs.

Pieter

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Holland I
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2008, 21:33:41 »
Toch wel de nodige grammetjes, een hele goudstaaf zelfs.

Pieter

Oh ok

natureboy

  • Gast
Re: Holland I
« Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2008, 20:54:38 »
Dat is dus over een paar weken precies 70 jaar geleden.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Holland I
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2008, 22:59:06 »
Wat is die "toren van Beckers"? Heb daarover nog niet eerder gehoord.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland I
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2008, 07:29:22 »
Dat was een "gevaarte" om naar het Lutine-goud te duiken. Het ding kon boven het wrak worden afgezonken en men kon dan binnendoor naar beneden zonder gehinderd te worden door zeegang ed.
Ik wil het bij deze summiere uitleg laten, anders dwalen we teveel af.
Er zal op internet, denk ik, wel wat te vinden zijn over het zoeken naar het goud van de Lutine. Even googlelen, zou ik zeggen.

Edit: zie http://www.metaldec.nl/lutine_xtreme.html

Back on topic.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2008, 16:06:04 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Holland I
« Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2008, 19:47:24 »
Als ik deze foto's eens bekijk, dan blijkt wel dat de Holland 1 de nodige wijzigingen heeft ondergaan in de doeksen periode.

Pieter

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland I
« Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2009, 21:00:31 »
Wat is die "toren van Beckers"? Heb daarover nog niet eerder gehoord.

Hier is de Holland bezig de toren van Beckers uit de haven naar zijn werkplek bij de Lutine te slepen. 1933.



De foto komt uit de collectie van Tjebbe Cupido, maar wie was de fotograaf?
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2013, 08:21:49 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Holland I
« Reactie #10 Gepost op: 10 juli 2009, 11:47:17 »
Op deze foto is duidelijk te zien dat er voorheen een pad was waarmee je aan de oostkant van de havenmonding kon komen.
Als je er nu overheen wilt gaan breek je haast je nek.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Re: Holland I
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:51:01 »
Voor de liefhebbers dit plaatje van de Holland (1).
Groet,
Gijs Hesselink

wd

  • Gast
Re: Holland I
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2012, 00:17:44 »
Hallo,

S.S. Holland (sneldienst Harlingen, Noordzeeplaatsen, Vlieland & Terschelling)

Korte historie:
1915 - gebouwd als BELUGA voor de Royal Navy UK.
1920 - verkocht aan A.J. Ashwin UK, daarna opnieuw verkocht en verbouwd tot bergingsschip.
1931 - aangekocht door de Terschellinger Stoomboot Maatschappij (Rederij Doeksen): HOLLAND.
1931 - bij de Amsterdamsche Droogdok Mij. verbouwd tot gecombineerd passagiers-/bergingsvaartuig.
1939 - gevorderd door de Kon. Marine: BV 2.
1940 - inbeslaggenomen door de Duitse bezetter en ingezet bij de Kriegsmarine als BS 3.
1945 - in gehavende toestand aangetroffen in Wilhelmshafen, Dld. Overgebracht naar Nederland.
1946 - opgelegd te Rotterdam in afwachting van sloop.
1948 - gesloopt te Hendrik Ido Ambacht.
« Laatst bewerkt op: 9 april 2012, 15:01:14 door wd »

wd

  • Gast
Re: Holland I
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2012, 22:17:27 »
Hier een link:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/ZZM01:F022426
een ansichtkaart van de S.S. Holland.

Groetjes,Willem.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland I
« Reactie #14 Gepost op: 4 april 2012, 10:27:21 »
Nog een afbeelding van de Holland I, afkomstig uit de collectie van het Behouden Huys. Als iemand weet wie destijds de fotograaf is geweest, dan houd ik me aanbevolen.
Achter de Holland is de Minister Kraus te zien.

met vriendelijke groeten,
Wim Vink