Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Holland I

<< < (4/9) > >>

Wim Vink:
Het Behouden Huys heeft soms erg bijzondere foto's in de verzameling.
Bijgaand de Holland na haar avonturen tijdens WO-2, gefotografeerd in 1945, liggend in de haven van West-Terschelling.

Welk schip ligt er tussen de Holland en de steiger?

Wim Vink:
In het museum Het Behouden Huys te West-Terschelling staat al geruime tijd een model van de Holland, gemaakt door Dirk de Hek (Arnhem).

foto± © Wim Vink

Gijsha:
Uit het boekje S.O.S. Sleepboten op Stations van C.J.M. van der Hidde, tweede druk, uitgave Burgersdijk & Niermans, 1946, deze foto van de Holland, met als bijschrift: Sleepboot "Holland" verlaat Terschelling, foto archief G. Doeksen & Zn.
Groet,
Gijs Hesselink

Wim Vink:
Mijn dochter vond op FB deze mooie foto van de Holland, samen met de reddingboot Brandaris.
Was ingestuurd door John Potharst.
De reddingboot ligt sinds kort in gerestaureerde toestand in de Terschellinger haven en de Holland is na WO-2 gesloopt.

Ik vermoed dat de foto in 1931 is genomen in hele serie, samen met een een (promotie)film.

Edit: de Brandaris heeft op de foto al haar laatste stuurkap, die is in 1939 geplaatst. Ook het stuurhuis van de Holland is uitgebreid, vergeleken met de fotoserie en film uit 1931. Dus de foto is gemaakt in 1939 of begin 1940 (voor aanvang WO-2).

careljan:
In de beeldbank van het nationaal archief  vond ik deze fraaie foto.

Careljan

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie