Auteur Topic: Holland I  (gelezen 33782 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland I
« Reactie #15 Gepost op: 4 april 2012, 10:31:56 »
Het Behouden Huys heeft soms erg bijzondere foto's in de verzameling.
Bijgaand de Holland na haar avonturen tijdens WO-2, gefotografeerd in 1945, liggend in de haven van West-Terschelling.



Welk schip ligt er tussen de Holland en de steiger?
« Laatst bewerkt op: 8 december 2012, 12:15:22 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland I
« Reactie #16 Gepost op: 30 december 2012, 15:46:32 »
In het museum Het Behouden Huys te West-Terschelling staat al geruime tijd een model van de Holland, gemaakt door Dirk de Hek (Arnhem).



foto± © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 25 september 2013, 11:42:52 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Re: Holland I
« Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2013, 13:49:20 »
Uit het boekje S.O.S. Sleepboten op Stations van C.J.M. van der Hidde, tweede druk, uitgave Burgersdijk & Niermans, 1946, deze foto van de Holland, met als bijschrift: Sleepboot "Holland" verlaat Terschelling, foto archief G. Doeksen & Zn.
Groet,
Gijs Hesselink
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2018, 10:38:28 door Gijsha »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland I
« Reactie #18 Gepost op: 31 juli 2013, 21:06:20 »
Mijn dochter vond op FB deze mooie foto van de Holland, samen met de reddingboot Brandaris.
Was ingestuurd door John Potharst.
De reddingboot ligt sinds kort in gerestaureerde toestand in de Terschellinger haven en de Holland is na WO-2 gesloopt.

Ik vermoed dat de foto in 1931 is genomen in hele serie, samen met een een (promotie)film.

Edit: de Brandaris heeft op de foto al haar laatste stuurkap, die is in 1939 geplaatst. Ook het stuurhuis van de Holland is uitgebreid, vergeleken met de fotoserie en film uit 1931. Dus de foto is gemaakt in 1939 of begin 1940 (voor aanvang WO-2).

« Laatst bewerkt op: 31 juli 2013, 22:49:23 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

careljan

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 33
Re: Holland I
« Reactie #19 Gepost op: 2 augustus 2013, 12:27:32 »
In de beeldbank van het nationaal archief  vond ik deze fraaie foto.

Careljan

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland I
« Reactie #20 Gepost op: 25 september 2013, 11:46:42 »
Een gephotoshopte afbeelding van de Holland I uit de collectie van Donald v.d. Horst.

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland I
« Reactie #21 Gepost op: 30 oktober 2013, 21:55:42 »
Een foto die in 1931 genomen moet zijn aangezien de bak van de Holland nog niet is opgeboeid.
(Ik had deze afbeelding ook in DD kunnen plaatsen, maar heb voor dit topic gekozen.)
Achter de Holland is de Prinses Juliana te zien en verderop de Noordsvaarder.
Daarachter nog een Doeksen schoorsteen, maar daar heb ik (nog) geen schip bij.
Het beurtschip links lijkt mij de "De Vrouw Elisabeth", later de "Cornelia Alida" genaamd, maar zeker ben ik daar niet over.



foto: collectie Iem Smit en beschikbaar gesteld door zijn zoon Jelle Smit te Enter.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland I
« Reactie #22 Gepost op: 20 februari 2014, 13:58:44 »
Erg hoog water in de haven van West-Terschelling, 1932.



foto: coll. forumlid Statendam
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland I
« Reactie #23 Gepost op: 20 februari 2014, 14:07:07 »
In 1933 vaart de Holland met de zgn. Toren van Beckers het Schuitengat in.
(Met die toren wilde men toen het goud van de Lutine bergen, wat mislukte).



foto: coll. B. Dijkhuizen
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland I
« Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2014, 09:37:44 »
In 1938 brengt de Holland (links) samen met de (ijzeren) Oceaan (rechts) de Karimata naar buiten door het Schuitengat.



foto: coll. A. van Deudekom
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland I
« Reactie #25 Gepost op: 4 mei 2014, 12:52:00 »
Proefvaart op het Amsterdamse Het IJ in 1931, mede na het aanbrengen van de passagiersaccommodatie.
De boeg is nog niet opgeboeid.
(Links achter het schip de Hollandse Draad- en Kabelfabriek (later Draka) waar inzender van dit bericht van 1970-2013 heeft gewerkt.)



foto: coll. H.J. Wortel
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2016, 14:11:04 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland I
« Reactie #26 Gepost op: 24 mei 2014, 12:35:58 »
De Holland bij binnenkomst in de haven van WTs na redding van de bemanningsleden van de Madeleine, begin 1933.



foto: coll. T. Bakker - v.d. Meer
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Re: Holland I
« Reactie #27 Gepost op: 9 augustus 2014, 11:50:24 »
De Holland I op Youtube:
Als je op het woord 'Doeksen' zoekt op Youtube komen er diverse interessante filmpjes voorbij.
Groet,
Gijs Hesselink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland I
« Reactie #28 Gepost op: 10 oktober 2014, 11:55:30 »
De Holland in 1933 met de toren van Beckers in de Terschellinger haven.



foto: coll. H.J. Wortel
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Re: Holland I
« Reactie #29 Gepost op: 5 november 2014, 18:47:08 »
Ingekleurde ansichtkaart van de Holland, "in hare klasse het snelste passagier schip van Europa" (Bron: TRG Fries Fotoarchief).
Groet,
Gijs Hesselink