Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Noord-Nederland (bereboot)

<< < (13/42) > >>

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op 24 oktober 2009, 12:13:19 ---Ik vind het dichte voordek ook beter staan, vooral omdat de boeg ook hoger geworden is. Wat is eigenlijk de reden van het dichtmaken van het voordek, buiswater? Ik kan me voorstellen dat je niet blij wordt van zout zeewater op je autootje. 

--- Einde van citaat ---

De NN buisde vrijwel niet, alles werd weggeslagen onder de fenders op de deklijn autodek. Ik heb dat toen ook gevraagd aan PD en eigenlijk kwam er niet meer uit dan dat dat voor de aanlegplaats (toen nog de noodfaciliteit) beter ging en het stond bovendien veel mooier. "Zo wordt het pas een echt zeeschip." In die tijd werd er nog niet uitsluitend naar efficiency gekeken, maar een schip moest er ook uitzien als een schip. En daar bestonden gewoon heel uitgesproken denkbeelden over. Zo hoorde ik ooit eens de Pres-Comm Mr GJ zeggen: "eigenlijk vind ik dat schepen een zwarte romp moeten hebben en niet zoals het er nu uitziet, maar het schijnt dat de mensen het mooi vinden". Ik ben het daar hartgrondig mee eens.

-ik spreek nu niet met een "PD", maar met wat oudere heertjes: "Paint it, Black"....... ;D

willem boot:

--- Citaat van: OLAU-fan op 24 oktober 2009, 13:32:18 ---Onder toezicht van een zekere PD..? Toch niet deze PD..?  ???


De NOORD NEDERLAND werd hiermee het voorbeelde voor de later nieuw te ontwerpen FRIESLAND.

De oud-bemanning van doeksen was zeer positief over de vaareigenschappen van de Bereboot.

--- Einde van citaat ---

Nee oen  ;), dat soort puffende  figuren moest toen nog geboren worden en bovendien was er nog niks digitaal. Als we Redmers foto's zien, dan weten we dat we nu staan te schelden dat we toen die apparatuur niet hadden en prijzen we ons gelukkig dat we nog niet werden geprest om die teringherrie ;D aan te horen. Dan maar liever een stel MAK's, ook al snurk ik veel beter bij een TMAS, vooral een 10-cilinder, daar kan geen MAK tegenop. :P

De NN/Bb was een puur best zeeschip, manoeuvreerde gigantisch direct en snel, maar had een te grote diepgang waardoor de vaart aanzienlijk terugliep op het toen gebruikelijke traject. Op diep water, zoals buiten Schuitengat, was het een mirakel van een bootje.

Bob Koetsier:
Ik zal het kort houden: wat is in hemelsnaam een PD?

Vriend:
Volgens mij is de vraag: wie is PD? Tenminste, als ik het in de context hierboven plaats.
Gokje: Piet Doeksen (voormalig directeur)?

Vriend:
De voorzijde is niet het enige deel van de Bereboot dat in het verleden gewijzigd is. Het viel me op dat het promenadedek aan de achterzijde en het daar bovenop geplaatste 'bushokje' er niet altijd hetzelfde hebben uitgezien. Met wat knip- en plakwerk heb hiervan een kleine compilatie gemaakt.

De bovenste foto is de oorspronkelijke situatie met het open 'bushokje' en het korte dek. De tweede foto is met het verlengde dek en het verlengde en gesloten 'bushokje', dit is destijds al bij Linjebus aangepast. De laatste foto is de bereboot als By-El-Shaddai waarbij een soort salon over de gehele lengte van het dek is aangebracht.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie