Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Noord-Nederland (bereboot)

<< < (5/42) > >>

Christian:
Ik heb de beereboot nooit gekend, -omdat ik in deze tijd niet op Terschelling was-, maar een ding  is opvallend bij het bekijken van de foto's uit de jaren 70 en 80 op de pagina "Bussen op Terschelling": Voordat er de "Friesland" kwam, wordt de dienst blijkbar elke keer dat de fotograaf aanwezig was, toevallig uitgevoert door de Ex-AG-booten, de "Midsland", later de "Schellingerland". De NN verschijnt niet.  De foto's zijn maar een steekproef, maar..

...welke rol speelde de NN in de Doeksen-vloot werkelijk?
Was ze voormalige koplooper, een vorganger van de "Friesland" in de zin van "HET hoofdboot" die regelmatig 2-3 keer per dag naar de vaste wal ging? Of was ze een "ongelukkige schat",  een op zich wel krachtige en betrouwbare, maar voor de lijn Harlingen-Terschelling ongeschickte aanvuller
[z. ook:W.J:J Boot (p.260)], die het bovendien moielijk had met haar -ook al voor de jaren 80- ouderwetse verschijnsel? Weet iemand meer over de toemalige inzet van de NN?

Wim Vink:
In het boek van W.J.J. Boot wordt het allemaal goed beschreven: de NN werd aangeschaft om de veerdienst te versterken, maar niet om als standaard hoofdboot te dienen.
Zijn functie toen is vergelijkbaar met de Midsland heden te dage: aanvullend op de Friesland en als vervanger daarvan (of de Vlieland) als die naar de werf moesten.

En dat je de NN vaak op mijn busfoto's hebt gezien: puur toeval, want ik fotografeerde (en kiek nog steeds) de bussen met elke boot als toevallige achtergrond. Persoonlijk vond ik de NN wel een prettige boot om mee over te steken. Redelijk rustig vanwege de toegevoegde functie.

De NN had 1 groot nadeel: hij stak dieper dan de overige veerboten en dat gaf in de 80-er jaren problemen in het verzandende Schuitengat. Enige tijd vastzitten was soms geen uitzondering. Niet erg populair voor de passagiers en de bemanning.

natureboy:
Toch had dat wel wat, dat vastzitten van de Noord Nederland, ....als je geen haast had tenminste, ik heb het een keer meegemaakt en toen kwam ik eigenlijk niet helemaal nuchter van boord af.

Jan Leenstra:
oude dia van MartenJan

japie krekel:
Ik ben op zoek naar foto's van de 'NOORD-NEDERLAND' dat het schip in de dienst vaart op Vlieland. En eigenlijk dat het schip op Vlieland zelf ligt. Dus, als er iemand is, die foto's daar van heeft, dan hou ik mij aanbevolen.

groeten japie

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie