Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Noord-Nederland (bereboot)
Wim Vink:
Eind 1980 werd de Bereboot in Amsterdam bij de Oranjewerf aangepast aan diverse wensen van de Rederij en kreeg algeheel onderhoud.
Op 1 december 1980 heeft dit schip zo'n 2 uur proefgevaren in de Amsterdamse haven tussen de werf nabij de Schellingwouderbrug en het Centraal Station; elke keer maar op en neer.
Gelukkig had ik die dag mijn dia-fototoestel bij me en kon e.e.a. vanaf mijn werk vastleggen.
Bijgaand een tweetal foto's van die proefvaart. Later volgen er wel meer.
dia's: © Wim Vink
Marten-Jan van Zanden:
Dat proefvaren. Is dat gewoon varen en dan dingen uittesten of heeft het ook iets met de weersomstandigheden te maken.
Gaat hier in ieder geval niet op. Erg rustig.
Dus wat word er tijdens zo'n proefvaart uitgetest?
Wim Vink:
--- Citaat van: Pollendam op 10 februari 2013, 18:55:10 ---Dat proefvaren. Is dat gewoon varen en dan dingen uittesten of heeft het ook iets met de weersomstandigheden te maken.
Gaat hier in ieder geval niet op. Erg rustig.
Dus wat word er tijdens zo'n proefvaart uitgetest?
--- Einde van citaat ---
Eerlijk gezegd weet ik niet wat men wilde testen tijdens deze 2-uur durende proeftocht.
Ik heb het alleen maar geconstateerd en gefotografeerd.
Wellicht weet een ingewijde iets meer te vertellen.
Wim Vink:
Navraag bij de Rederij leverde het antwoord van de archivaris Kees Dekker op (waarvoor onze grote dank):
Volgens het kantoorjournaal is de Noord-Nederland in 1980 op 2 november naar de werf in Amsterdam gegaan en op 5 december was het schip om 16.00 uur weer terug in de haven van Terschelling.
Naast gewoon onderhoud is Lloyd's Register of Shipping aan boord geweest om een 'Special survey Hull' af te nemen en ook voor 'Port Tailshaft survey'.
Het kan dus zijn dat op maandag 1 december de bb schroefas(koker) uit gestest moest worden op lekkage tijdens de vaart. Misschien is er ook wat aan de motoren gesleuteld en moesten die weer indraaien.
Het schaderverloop van de Noord-Nederland is eveeens nagekeken en het blijkt dat de Noord het hele jaar 1980 schadevrij heeft gevaren, dus proefvaren na herstel van een serieuze motor reparatie kan het niet geweest zijn.
Van mijn kant nog een drietal foto's van die proefvaart:
dia's: © Wim Vink
Wim Vink:
Een oude dia vandaag opnieuw digitaal gemaakt met de huidige kennis van die techniek en het bewerken erna.
De Noord-Nederland in de Blauwe Slenk, 14 juli 1978, nog in de eerste kleurstelling.
dia: © Wim Vink
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie