Uit de Leeuwarder Courant van vandaag:
De prijs van bootkaartjes van Rederij Doeksen zal vanaf 2019 noodgedwongen stijgen wanneer de nieuwe belastingregels doorgaan.
Doeksen heeft besloten om vanaf volgend jaar 6 procent btw te heffen op de veertarieven, nu het Belastingplan van de overheid de btw-vrijstelling voor veerponten inperkt.
Uit eigen zak
In 2018 betaalt de rederij die verhoging nog uit eigen zak, passagiers zullen er dan dus niets van merken. Maar als de overheid de btw na 2018 verder verhoogt, ziet Doeksen zich genoodzaakt dat door te belasten in de kaartjes.
Wat de btw-compensatie in 2018 de rederij kost wil Doeksen-directeur Paul Melles niet zeggen, ,,maar het gaat om een aanzienlijk bedrag.’’
Vrachtvervoerders krijgen volgend jaar wel direct te maken met een btw-toeslag van 21 procent op vrachttarieven, maar zij kunnen die terugvragen bij de fiscus.
Nieuwe boten
Had Doeksen niet gekozen voor de 6 procent btw, dan zou de rederij 9 miljoen euro belasting moeten betalen voor de aanschaf van twee nieuwe veerboten. Die worden momenteel in Vietnam gebouwd en volgend jaar opgeleverd.
Zulke kosten zijn financieel onaanvaardbaar voor de rederij, aldus Melles. ,,Het was een simpele rekensom.’’ Met het verhogen van de veertarieven mag Doeksen de aanschaf- en bedrijfskosten van de nieuwe veerboten alsnog aftrekken.
Volle zee
De veren op de Waddenzee waren jarenlang vrijgesteld van btw, omdat de Nederlandse overheid ze liet vallen in de categorie zeeschepen die ook echt op volle zee varen. Dat mag volgens de Europese Commissie niet langer. Het Belastingplan maakt hier daarom een einde aan.
Melles verwacht niet dat de nieuwe regels nog worden aangepast. ,,Dat is ons op het ministerie zo gezegd. Men is huiverig voor een inbreukprocedure van Europa als Nederland niet de afspraken nakomt. Maar het Belastingplan moet nog langs de Tweede Kamer, dus niets is zeker.’’