Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 390387 keer)

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Nieuws
« Reactie #180 Gepost op: 28 augustus 2011, 13:59:56 »
Er is een tendens waarneembaar naar meer kleinschaligheid. Ook Doeksen gaat met die tendens mee door het in de vaart houden van de KOEGELWIECK en de Watertaxi's.

In plaats van eens in de 5 uren een grote kolos in de haven, met piekbelasting tengevolg, worden de materieel- en passagiersstromen zo beter verdeeld over de dag.

In Indonesië zag ik daar afgelopen zomer het ultieme goede voorbeeld van. Tussen de eilanden Bali en Lombok vertrekt op 24x7 basis elk uur een veerbootje uit elke haven. Eenvoudig te plannen voor de klanten, goed voor de werkgelegenheid en een spreiding in de belasting van de havenfaciliteiten. De link naar deze ervaring:  http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=3442&start=780

Voor de locale Terschellinger economie en werkgelegenheid zou dit ook beter zijn.
Uit oogpunt van risico is het ook gunstig, zoals we afgelopen pinkster zagen met de inzet van de Terschellinger Bank toen de MIDSLAND met storing kampte.
Allrounder, geen hooligan

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Nieuws
« Reactie #181 Gepost op: 28 augustus 2011, 16:02:50 »
Elk bedrijf tracht de kosten zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Een factor daarin is het beperken ven personeelskosten. Binnen een bootbedrijf betekent dat een zo gering mogelijk aantal bemanningen. Schaalverkleining leidt daar niet toe, als die verkleining vergroting van het aantal schepen betekent en dus vergroting van het aantal scheepsbewegingen. Dat betekent dus hogere personeelskosten en binnen de Concessiewet verlaging van de alternatieve beschikbaarheid van de havenfaciliteiten, gegeven de "venstertijden".

De bestaande bootverbinding zit qua prijsstelling al aardig aan de grens van wat nog acceptabel wordt geacht, is daarnaast sterk afhankelijk van de prijsstelling van verblijfsfaciliteiten op de eilanden (zeg maar de huisjeshuur). Daarin kon wel eens geen plaats zijn voor hogere personeelskosten en kleinere vervoerseenheden (op langere termijn). Ik merk overigens op dat dit aspect destijds bij de poging van de Gemeente Terschelling, de bootdienst onder controle te krijgen, al aan de orde is geweest, maar dat is inmiddels > 25 jaar geleden.

Piekbelasting in verkeersbewegingen in de havens wordt nauwelijks veroorzaakt door een "kolos" in de haven, zeker niet bij de thans toegepaste enkelstrooks loscapaciteit autoverkeer. Dat is gemakkelijk af te werken. De werkelijk piekbelasting veroorzakende factor zijn de voetgangers die veel complexer bewegingen veroorzaken dan autoverkeer (ik ben me er van bewust dat er voldoende mensen zullen zijn die zeggen: "Als Boot dat beweert, is dat onzin", dat zij dan zo), vooral wegens de complexiteit en traagheid van hun verkeersbewegingen (bagage ophalen, OV zoeken, verkeersstromen kruisen).

Het "positieve effect op werkgelegenheid" is een politiek argument dat geen goede grond is voor de efficiency van een ondernemingsgewijs georganiseerd bedrijf. Dat effect drijft de prijs op bij gelijkblijvende omzet, verdeeld over een groter aantal eenheden om die omzet te halen.
Binnen de Concessiewet is het ondernemingskarakter van de bootdienst vastgelegd door erkenning van het rendementspricipe. Andere dan ondernemingsgerichte argumenten behoren in dat rendementsprincipe geen rol te spelen.

De afwikkeling van het vervoer naar de eilanden door middel van Waddentaxi's en snelboten heeft een effect op de schaal, maar houdt meer in dan die. Beide vervoersvormen zijn een compensatie van tijd en flexibiliteit, beide factoren van comfort en/of luxe, waarvoor een forse prijs moet worden betaald. Ook die factoren zijn in de Concessiewet erkend door het "voorzieningenniveau" als basis voor een volgende dienstperiode te stellen. In dat kader is de kleinschaligheidstendens een gevolg van comfortfactoren en niet een zelfstandige tendens. Je zou zelfs kunnen stellen dat de kleinschaligheid in die optiek een gevolg is van gebrek aan vervoersvraag bij toenemende flexibiliteits- en comfortvraag. Zo bezien kan een kleinschailgheidstendens niet zonder meer positief worden beschouwd.

Wat de serie gepubliceerde Indonesiëfoto's betreft: fraaie serie, maar als ik dat zo zie ben ik weer ontzettend blij met de IVW/Scheepvaartinspectie.
@ Leen: als die goed functioneert dan hoeven we op Terschelling geen Indonesische kleinschaligheidstendensen te vrezen.  ;D
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2011, 20:24:29 door willem boot »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #182 Gepost op: 28 augustus 2011, 18:28:55 »


Met de Terschellinger Bank en Stortemelk begint het inderdaad aardig op taferelen als in Indonesie en in landen in Afrika te lijken.
Wat een oude zooi, ik kan er niks anders van maken.
 

Leen

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Nieuws
« Reactie #183 Gepost op: 16 september 2011, 12:20:09 »
Vandaag gelezen in de offshore nieuws:
http://scheepsbouw.navingo.nl/artikel/31565/workships_contractors_bv_en_royal_doeksen_tekenen_contract_voor_2_wind_farm_service_vessels_#

16-09-2011 10:41
Workships Contractors BV en Royal Doeksen zijn verheugd aan te kunnen kondigen dat deze vrijdag 16 september de contracten worden getekend voor twee DNV classed 21 meter aluminium Wind Farm Service Vessel met South-Boats Special Projects van het Isle of Wight.

Deze nieuw te bouwen schepen zijn een perfect voorbeeld van hoe de markt volwassen wordt door het toepassen van volledige ISM en klasse regelgeving.
De schepen die tot nu toe werken in deze industrie, werkten onder de UK MCA Code. De UK regelgeving voor beperkte vaart op zee.

Deze nieuwe schepen combineren het beproefde zeegedrag en de betrouwbaarheid van het South Boats ontwerp, met een grotere, betere rompvorm en verbeterde functionaliteit om aan de huidige en toekomstige eisen van de offshore windenergie markt te voldoen.

Het bestellen van deze twee schepen versterkt de samenwerking tussen de bedrijven Workships contractors BV en Royal Doeksen.
Dit is de volgende stap in de offshore windenergie industrie naar aanleiding van de samenwerkingsovereenkomst, die eerder dit jaar ondertekend met Offshore Windpower Marine Services (OWPMS) uit de UK.

OWPMS opereert met zes South Boats crew transfer vessels en heeft een trackrecord van meer dan 250.000 transfers zonder incidenten sinds 2003.

De schepen zullen worden opgeleverd in maart en mei 2012.
Meer informatie over deze nieuw te bouwen schepen is te vinden op :
www.workships.nl of op te vragen middels een e-mail te sturen naar wind@workships.nl


Groetjes Jan
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2016, 18:37:33 door PiebeJanMan »
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 565
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #184 Gepost op: 21 september 2011, 15:58:00 »
BRAND OP KOEGELWIECK


HARLINGEN - Op snelboot de Koegelwieck van Rederij Doeksen is woensdagmiddag rookontwikkeling geweest in een van de jetkamers.

Het schip lag afgemeerd aan de Waddenpromenade en was aan het bunkeren. Er waren geen passagiers aan boord. Door een technische storing ontstond er rook in de jetkamer. De brandweer is ter plekke geweest.

Het schip zal enige tijd uit dienst zijn. Doeksen zet snelboot Tiger in.

Bron: Leeuwarder Courant

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #185 Gepost op: 26 november 2011, 16:20:44 »
Veerdiensten gehinderd door harde wind

Door hoog water en storm hebben de veerdiensten van Schiermonnikoog en Vlieland problemen. Gisteravond liep de veerboot naar Schiermonnikoog grote vertraging op doordat de veerdam op Schiermonnikoog ondergelopen was. Door de golfhoogte kan de sneldienst niet naar Vlieland varen
vanavond en morgenochtend.

De laatste afvaart naar Schiermonnikoog liep gisteren grote vertraging op. De boot die om 19.30 vertrok uit Lauwersoog kwam op Schiermonnikoog aan, maar omdat de veerdam onder water stond, kon er niets van boord. Door een verhoging van 1,20 meter duurde het lang voordat men van boord kon. Pas rond 11 uur stond het water laag genoeg om te lossen en te laden. De veerboot Monnik ging uiteindelijk rond 23.30 weer retour richting Lauwersoog, terwijl dat normaal 20.30 is.

Door de hoge golven kan de sneldienst vanavond en morgenochtend niet van en naar Vlieland varen. In plaats hiervan vaart er een veerdienst. Deze vertrekt op de normale tijden van de veerdienst.

Ook voor het hoogwater op Zondag worden forse verhogingen verwacht, waardoor passagiers weer rekening dienen te houden met vertraging. De harde wind zal waarschijnlijk maandag gaan liggen, maar het is nog niet bekend of de sneldienst maandag naar Vlieland zal varen.

Veerbootinfo.nl

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 565
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #186 Gepost op: 28 november 2011, 07:25:41 »
Ook gisteravond waren er problemen met de harde wind en het extreem hoge water.

Door de hoge waterstand liep het havenplein op Terschelling grotendeels onder water.
Hierdoor bleef de Friesland in Harlingen en nam de Tiger de dienst waar met een extra afvaart van 18:30 vanaf Terschelling  en 19:50 vanaf Harlingen.

Vanmorgen om 7:00 verzorgde de Midsland de dienst naar Harlingen.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #187 Gepost op: 28 november 2011, 08:40:38 »
Ja de Friesland is in Harlingen blijven liggen en gaat vandaag voor de jaarlijkse werfbeurt. De Midsland zal dus de komende tijd varen.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #188 Gepost op: 28 november 2011, 11:25:14 »
Hoogwater zorgt voor minder problemen dan verwacht



De veerboten hebben gisteren weinig hinder ondervonden van de hoge waterstand. Alleen de veerboot van Harlingen naar Terschelling werd vervangen door een sneldienst. Omstandigheden Bij het hoogwater afgelopen nacht werd een waterstand van rond de 3 meter boven NAP verwacht. Dit komt door springtij en een depressie bij Noorwegen. Dit resulteerde een verhoging van ca. [...]

Lees verder op Veerbootinfo.nl

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #189 Gepost op: 1 december 2011, 09:57:35 »
Klopt het dat het (weer) toegestaan is te eten en te drinken aan boord van de sneldienst? De afgelopen keren op de sneldienst heb ik de stewardess niets hierover horen omroepen...

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #190 Gepost op: 6 december 2011, 19:19:59 »
Winkel 'De Parlevinker'

Op vrijdag 16 december wordt de nieuwe winkel in de terminal in Harlingen officieel geopend.

'De Parlevinker' is dé plek waar u voor of na de reis terecht kunt voor bijvoorbeeld kranten, tijdschriften, gekoelde frisdranken, snoep, bloemen of leuke souvenirtjes.

Meer informatie: http://www.rederij-doeksen.nl/477-winkel-de-parlevinker-?locale=nl

Bron: Rederij Doeksen

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #191 Gepost op: 10 januari 2012, 21:52:33 »
Dat lijkt inderdaad de Challenger van Rederij Wadden Transport. In het bericht wordt gelinkt naar een post met daarbij een foto. Het schip dat je daarop ziet zie je ook aan het begin van het filmpje over de mogelijke fusie tussen Wadden Transport en EVT van Omrop Fryslân. Ook is op de site van Wadden Transport een foto te zien van dit schip onder 'geschiedenis'.

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 121
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #192 Gepost op: 10 januari 2012, 22:21:52 »
Het is de Challenger! Is anderhalve week geleden uit Harlingen versleept naar de sloop.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Nieuws
« Reactie #193 Gepost op: 11 januari 2012, 18:56:25 »
Het is de Challenger! Is anderhalve week geleden uit Harlingen versleept naar de sloop.

Zal is kijken of er nog iets van over is, kom er dagelijks langs. Laatste weken wel complete binnenbakken daar de kade op zien gaan. Worden wel eens vaker coasters en offshore schepen gesloopt in Kampen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

zoutwatervader

  • matroos
  • **
  • Berichten: 53
Re: Nieuws
« Reactie #194 Gepost op: 11 januari 2012, 21:32:17 »