Hierop inhakend:
In het land hebben er bussen rondgereden waarvan de dieselmotor (volgens mij) was aangepast om op gas te kunnen rijden.
Is dat een optie bij scheepsmotoren om voorbereid te zijn op gebruik van meerdere brandstoffen?
Dat waren speciaal gebouwde motoren, geen gemodificeerde dieselmotoren.
"Onze" Friese en Terschellingse FRAM hadin 1992 ook een aardgasbus van het fabrikaat Mercedes. Deze moest getankt worden bij de FRIGEM in Leeuwarden. Het was de FRAM bus met busnummer 4299. Na zo'n 8 jaren is de proef gestopt en is er een conventionele dieselmotor in geplaatst.
Mercedes Benz heeft overigens ook een personenauto op aardgas in haar assortiment.
Hoeveel aardgasbussen er momenteel (nog) rijden weet ik niet. Omdat de busmaatschappijen uit overheidshanden zijn verdwenen (ook Willem Boot's NZHVM), tellen alleen de knikkers (winstmaximalisatie) en wordt er pas in groen geinvesteerd wanneer de opdrachtgever (de provincies) dit expliciet eisen.