Vandaag op de site van het Friesch dagblad:
Eilanden en kust moeten elkaars toeristen trekkenVeerdienst is sleutel succes wadtoerismeHarlingen - Snelle en hoogfrequente veerverbindingen tussen de eilanden en de Friese kust zijn de sleutel om het toerisme in het waddengebied een gezonde toekomst te bieden. De eilanden en de kustgemeenten kunnen als het ware elkaars toeristen uitwisselen. Dat zegt de Raad voor de Wadden.
De adviesraad voor regering en parlement onder voorzitterschap van Margreeth de Boer presenteert vandaag Identiteit als troef, een advies over de economische betekenis van recreatie en toerisme in het waddengebied.
Op de eilanden is die bedrijfstak verreweg het belangrijkste middel van bestaan, langs de (Friese) kust levert toerisme juist een bescheiden aandeel in de werkgelegenheid. Ter vergelijking: op de Friese eilanden gaven toeristen in 2006, 245 miljoen euro uit, in de Friese kustgemeenten slechts 95 miljoen. Daar staat tegenover dat de rek er op de eilanden wel zo?n beetje uit is: ruimtegebrek staat verdere groei van het aantal verblijfsaccommodaties de weg. Wel zou er nog volop ruimte zijn voor dagrecreatie, analyseert de Raad.
Aan de waddenkant is nog ruimte zat voor huisjes, hotels en dergelijke, maar die streek kampt een beetje met een suf imago van kaal en winderig. De aantrekkingskracht van de eilanden straalt niet echt af op Noord-Frysl?n.
Volgens De Boer en haar raadsleden, onder wie de hoogleraren Henk Folmer, Fred Fleurke en Victor de Jonge, ligt de oplossing in een veel inniger samenwerking tussen vasteland en eiland. ,,De vastelandskust wordt voor de ondernemers op de eilanden vooral interessant als die een soort bron- of overloopfunctie krijgt voor eilandbezoekers?, aldus het advies.
De kustgemeenten op hun beurt kunnen de mogelijkheid een dagje naar een eiland te gaan, gebruiken als trekker voor logeertoeristen: ,,de eilanden kunnen de rol van ?sterk merk? ook voor het vastelandskustgebied vervullen.?
Op een symposium op Terschelling noemde De Boer onlangs al dat het de komende decennia heel normaal moet worden om - wanneer je op het eiland vakantie viert - een dagje naar de wal te gaan om een grote (slechtweer-)attractie te bezoeken.
In het rapport noemt de Raad met name Willemsoord en de Museumhaven in Den Helder, het toekomstige duurzaamheidscentrum op de Afsluitdijk, het Lauwersmeergebied, Zeehondencr?che Lenie ?t Hart en het Energiebezoekerscentrum in de Eemshaven.
Kleine bootjes
De sleutel om dit tot een succes te maken ligt in snelle en veelvuldige verbindingen met de eilanden, vindt de Raad: niet langer een paar keer per dag een grote veerboot, maar kleine, milieuvriendelijke schepen die continue op en neer varen. Dat zal - in ieder geval in het begin - waarschijnlijk lastig te betalen zijn, erkent de Raad.
Toch zou een tocht (nagenoeg) gratis moeten zijn, want dat trekt de meeste mensen en zorgt voor een positief imago: ,,Een deel van de kosten zou kunnen worden versleuteld in de overnachtingskosten, een ander deel door een bijdrage van de overheid.?
BRON:
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=44139