Willem, ik help je hopen, dat er over een paar jaar nog van een rustige periode in januari gesproken kan worden, maar als het aan de marketingjongens en meisjes een aantal "Terschellinger"ondernemers en natuurlijk de rederij (tegenwoordig een "flexibele klantgerichte organisatie" ) ligt, zullen we dat niet meer meemaken. Elk weekend een evenement op poten zetten en vervolgens gaan sponsoren, het 'z.g. zuidwester arrangement aanbieden, lekker van het eilandklimaat in de winter genieten, maar wel je vette SUV voor een prikkie mee, en daar moeten we dan als eilander gemeenschap dankbaar voor zijn? Het vertoont overeenkomst met de spiegeltjes en kraaltjes die indertijd aan de negertjes werden gegeven, ja je maakt jezellf wel lekker onmisbaar op die manier.
De communicatie van rederij Doeksen naar de klant toe? Per digitaal magazine, (in goed nederlands nieuwsbrief) geweldig voor mensen die geen computer hebben, maar ik ga het ook opzeggen, want als er een ding is waar ik geen belang bij heb is het wel hoe Frits Westers over "zijn " Terschelling praat, of dat Wende Snijders of Ellen ten Damme de muze van Terschelling geworden is. Welk Terschelling? Nou, niet het mijne, maar daar zal de directie van Doeksen maling aan hebben. Ze zijn misschien met de mond betrokken bij het wel en wee van het eiland, maar ik denk dat de vette winsten voor de aandeelhouders veel en veel belangrijker zijn.
De mensen, die het wel heel goed in de gaten hebben zitten niet in de directie, heten geen Melles of J W Doeksen, maar die zitten achter de loketten op Terschelling, werken op de kade en varen de schepen in de hoedanigheid van machinist, matroos, kapitein of stuurman.maar met al die fijne uitvindingen als on-line reserveringen en bemanningsreductie staan juist een deel van de functies van deze mensen op de tocht.
Nou ja, en om de Waddenclub (niet bepaald een populaire vereniging op de eilanden)te vriend te houden, laat je dan nog eens een keer een paar kinderen als waddenvoorlichter meevaren, dan is dat geweten ook weer gesust. Directie van Doeksen, ga door met wat je al honderd jaar goed hebt gedaan, een veerdienst onderhouden, en laat al het overige vallen. Je helpt de authentieke Terschellinger gemeenschap om zeep, als dat al niet gebeurd is.
Pieter