Schepen van Doeksen > Actueel
Nieuws
Bob Koetsier:
Zoals hierboven gemeld door Redmer:
"De Tobbedanser": Multidisciplinaire veerbootoefening op de Waddenzee
Onder de projectnaam "de Tobbedanser" oefenen hulpverleningsdienst Frysl?n, Rederij Doeksen, de KNRM, Kustwacht, het KLPD te water, Rijkswaterstaat, en diverse overheden op dinsdag 2 maart een veerbootramp op de Waddenzee. Tijdens de oefening moeten als gevolg van een brand tijdens een reguliere overtocht van de ms Vlieland van Harlingen naar Vlieland ca. 70 passagiers worden ge?vacueerd.
De evacu?s zijn afkomstig van de Zeevaartschool Willem Barentsz (Terschelling), de RSG Harlingen, afdeling sport, dienstverlening en veiligheid (SDV) en Lotus (Landelijke Opleiding tot Uitbeelding van Slachtoffers). De rampoefening vloeit voort uit het Incident Bestrijdingsplan voor de Veerdiensten dat onderdeel uitmaakt van het Co?rdinatieplan Rampenbestrijding Waddenzee CRW). Het CRW wordt in de loop van 2010 vervangen door een Incident Bestrijdingsplan voor de Waddenzee (IBP-W).
Provincie Frysl?n
Bob Koetsier:
Doeksen wil terminals opknappen
HARLINGEN – De passagiersterminals van Rederij Doeksen in Harlingen en op Terschelling en Vlieland krijgen een opknapbeurt. De panden zijn gedateerd en niet klantvriendelijk genoeg. Doeksen wil passagiers bovendien elektronisch in laten checken. Hierdoor zal op den duur minder personeel nodig zijn.
Directeur Paul Melles heeft bij de gemeente Harlingen al een bouwvergunning aangevraagd, maar denkt dat de werkelijke verbouwing pas over een jaar begint. ,,Het gaat overigens alleen door als we de concessie krijgen”, aldus Melles. Over kosten kan hij nog niets zeggen.
Eilanders en mensen die de eilanden vaak bezoeken, krijgen in de nieuwe situatie een eigen ingang.
,,Zij krijgen een priority lane die hen scheidt van de toerist. De laatste heeft wellicht meer hulp nodig met inchecken en wil toeristische informatie. Dat wil de eilander bevolking helemaal niet, dus die willen we daar ook niet mee lastig vallen.”
Het boarden gaat volgens Melles in de toekomst volledig automatisch. ,,De passen van de eilanders krijgen biometrische kenmerken. Van de toeristen koopt bijna 60 procent het bootkaartje via internet. Deze tickets worden nu door twee mensen met de hand gescand. Dit gaat straks automatisch. De passagiersverwerking kunnen we hooguit met een persoon af. In het hoogseizoen zullen we dus minder mensen inhuren.”
Doeksen moet wel naar personeelskosten kijken, vanwege de marktwerking, aldus Melles. ,,Willen we concurrerend zijn, dan moeten we goedkoper werken.”
De loketten in de Harlinger terminal verdwijnen. ,,We willen een doorkijk maken naar de zee. De informatiebalie moet klantvriendelijk worden. In de terminal komen kaartautomaten.”
Ook op Terschelling verandert de situatie in de passagiershal. ,,Het pand blijft zoals het is, al krijgt het wellicht een ander kleurtje. De dranghekken verdwijnen.”
Melles bekijkt nog hoe de terminal op Vlieland anders kan. ,,We willen ook hier alle passagiers via een terminal naar de boten kunnen krijgen. Dat is nu niet het geval, omdat de snelboot achter de ingang voor auto’s van de veerboot ligt. Hierop moeten we nog iets verzinnen.”
Leeuwarder Courant
natureboy:
Ik heb wel in de gaten, dat het steeds gezelliger en persoonlijker word, leuk zo'n automaat, fijn zo'n scanapparaat. En klantvriendelijk dat die apparaten zijn!!!!!!!
Pieter
Wim Vink:
--- Citaat van: dageraad op 27 februari 2010, 17:35:41 ---Ik heb wel in de gaten, dat het steeds gezelliger en persoonlijker word, leuk zo'n automaat, fijn zo'n scanapparaat. En klantvriendelijk dat die apparaten zijn!!!!!!!
Pieter
--- Einde van citaat ---
Beetje met je tijd meegaan Pieter...........
We gaan toch ook niet meer met de trekschuit? En je zit toch ook achter een PC en stuurt geen postduif naar mij toe ;D
En dat persoonlijke, dat houden we er onderling hier op het forum wel in. :)
natureboy:
Ik denk dat wij dan een verschil van opvatting hebben, Wim, als ik eerlijk ben, dan maak ik veel liever een praatje met je op de Willem Barentszkade dan via deze- of welke site dan ook.
Pieter
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie