Schepen van Doeksen > Actueel

Nieuws

<< < (15/127) > >>

willem boot:
Mooi, dank voor je citaten. Je schrijft: "Concluderend: In tegenstelling tot het OV op het land waarbij bus- en spoorwegmaterieel niet overgaat naar de opvolger, gaan de schepen wel mee over." Het is een juridisch verhaal: Waterbus BV blijft Waterbus BV en daar blijven de schepen in zitten. De directie wijzigt van Connexxion Water in Koninklijke Doeksen en/ Arriva, ?f de aandelen gaan over, waarschijnlijk blijft de zittend directeur gewoon aan. Ik zal eens navragen hoe dat precies zit.

Het "betalen" van 4,3 mio zal een vergoeding zijn aan de Provincie voor het recht van exploitatie; daar staat dan weer een bedrag aan subsidie van de Provincie tegenover, wat dan weer wordt weggestreept tegen de exploitatievergoeding. En zo hebben we weer een heerlijk rondpompen van geld. "Normaal" zou zijn: schrijf in en wie bij de beste prestatie het geringste bedrag subsidie vraagt, krijgt de concessie. Dat maken we dus nog even ingewikkelder. In het kader van reductie van regelgeving, ongetwijfeld.
Interessant wordt de halfuurdienst. ?f er komen twee vervangende snellere schepen, of ze gaan met z'n vieren varen. Of met z'n drie?n en ??n op reserve. Ik zal even informeren hoe dat zit.

willem boot:
Robert, de historie van de Fast Ferries en waterbus is in 2007 gepubliceerd als "aanhangsel" van de historie van de Stoomboot Reederij Fop Smit & Co. Titel "Maas & Merwe", uitgave Historische Vereniging Alblasserwaard & Vijfheerenlanden, Hardinxveld-Giessendam.

PiebeJanMan:
Het grootste deel van dit verhaal staat er al op, maar de laatste regel geeft toch nog een extra sprankje hoop...

ROTTERDAM, 19 november 2009 21:18

Doeksen pakt veerdiensten in regio Rotterdam terug

Koninklijke Doeksen Transport Group gaat met ingang van 1 januari 2010 het personenvervoer over water uitvoeren tussen de Drechtsteden en de verbinding Rotterdam-Dordrecht.

De provincie Zuid-Holland heeft Doeksen het contract gegund, nadat eerder aanbestedingen waren mislukt. Doeksen gaat de diensten samen uitvoeren met Arriva Personenvervoer Nederland, bekend van bus- en treinvervoer. Doeksen en Arriva scoorden het hoogst op de beoordelingscriteria vervoersaanbod, duurzaamheid en kwaliteit. Ook telde mee dat het duo bereid is het personenvervoer over water verder te ontwikkelen.

De diensten worden overgenomen van Waterbus BV. Naast Rotterdam en Dordrecht zijn er halteplaatsen in Sliedrecht, Zwijndrecht en Papendrecht.

?We zijn hier bijzonder blij mee?, zegt directeur Jan Willem Doeksen van Koninklijke Doeksen. Doeksen was tien jaar geleden een van de pioniers van passagiersvervoer per snelle catamaran in de regio Rotterdam. Samen met Rederij Heijmen, het gemeentelijk busbedrijf van Dordrecht en streekvervoerder Zuid-West Nederland richtte zij in 1999 High Speed Ferry - later Fast Ferry genoemd - op. Dit bedrijf ging na korte tijd op in Waterbus BV. Doeksen bracht bij de oprichting de ervaring in, die zij sinds 1973 heeft opgedaan met snelvervoer per catamaran op de lijn Terschelling-Harlingen.

?Begin december zullen we de ondertekening van het contract vieren?, zegt Doeksen.

Het personeel van Fast Ferry reageert voorzichtig optimistisch op de overname door Doeksen. Er was volgens ingewijden veel onvrede over de bedrijfsvoering van de huidige uitbater, Connexxion.

Twaalf jaar

De van oorsprong Terschellinger reder verdween een paar jaar geleden als exploitant van het toneel, maar heeft nu voor de komende twaalf jaar de concessie weer op zak. ?We gaan de huidige dienstregeling uitbreiden met extra afvaarten in de avonduren en in het weekend gedurende de zomerperiode?, zegt Jan Willem Doeksen. ?De huidige vloot zal zo spoedig mogelijk worden gerenoveerd. In 2012 worden twee nieuwe schepen in de vaart gebracht.?

Doeksen was in Rotterdam met rederij Aquarunner nog actief met een veerdienst naar Heijplaat, waarvan vooral studenten gebruik maken. Arriva verzorgt het streekvervoer in de Drechtsteden.

Sinds 1923 verzorgt Rederij Doeksen de bootdienst tussen Harlingen en de eilanden Terschelling en Vlieland. Doeksen verwacht eerdaags van Rijkswaterstaat de toegezegde concessie te ontvangen voor het alleenrecht op deze diensten voor de komende vijftien jaar. (JH)

Bron: http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid12618-doeksen-pakt-veerdiensten-in-regio-rotterdam-terug.html

Bob Koetsier:
Voetgangersbrug Harlingen weer in gebruik

Vanaf vrijdag 19 februari wordt de voetgangersbrug in Harlingen voor de passagiers van en naar Vlieland weer in gebruik genomen. Rijkswaterstaat heeft de brug in september vorig jaar buiten werking gesteld wegens een technisch probleem tijdens het aan- en loskoppelen van de brug aan de veerboot.

September vorig jaar constateerde Rijkswaterstaat dat de hijskabels voor het bewegen van de voetgangersbruggen in de veerhavens van Harlingen en Vlieland niet aan alle veiligheidseisen voldeden. In overleg met rederij Doeksen is toen besloten de bruggen niet meer te gebruiken. Passagiers van en naar Vlieland maakten gebruik van de autobrug.

De opdrachtnemer van Rijkswaterstaat heeft er alles aan gedaan om voor de voorjaarsvakantie de brug in Harlingen te herstellen. En dat is gelukt. Er is een contragewicht van 7000 kg aangebracht waardoor de voetgangersbrug weer goed en veilig te bedienen is. De voetgangersbrug in de veerhaven van Vlieland is vanaf vrijdag 26 maart weer in gebruik.

Rijkswaterstaat

PiebeJanMan:
Op 2 maart zal de waddex-oefening plaatsvinden op de Vlieland.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie