Schepen van Doeksen > Actueel
Nieuws
L.Noorman:
Drijfveren januari 2024
Leen:
Hieronder een uittreksel uit het verslag m.b.t. het klantenadvies op Vlieland.
Vervanging snelboot Koegelwieck
Bij de zoektocht naar een goede vervanger voor de Koegelwieck moet de rederij rekening houden met
verschillende (deels recente) ontwikkelingen op het gebied van regelgeving (o.a. aanstaande CO2-
belasting binnenvaart), milieu, financiering en de wensen van de concessieverlener. Er moeten
afwegingen gemaakt worden op het gebied van het beperken van brandstofkosten en uitstoot door
bijvoorbeeld het beperken van de snelheid of het bouwen van een iets kleiner schip. De nieuwe
snelboot moet t.z.t. ook gemakkelijk om te bouwen zijn naar elektrisch. Elektrisch varen is op dit
moment nog niet mogelijk, vanwege het tekort aan elektriciteit op alle locaties. LNG als
transitiebrandstof is niet mogelijk omdat de installatie te zwaar is voor een snelboot.
Er is een wereldwijde trend gaande dat er steeds minder zeer snelle snelboten gebouwd worden, omdat
ze per passagier meer schadelijke stoffen uitstoten dan reguliere autoveerboten en iets minder snelle
snelboten medium-speed). Ter vergelijking: bij een overtocht per snelboot komt door de snelheid circa
driemaal zoveel uitstoot vrij als bij een overtocht per autoveerboot.
De Raden van Advies moeten de rederij adviseren en dit advies is belangrijk voor de concessieverlener,
die toestemming moet geven voor de bouw van het nieuwe schip. De RvA begrijpt het spanningsveld
tussen uitstoot, snelheid en prijs. RvA Terschelling heeft aangegeven dat een uursdienst nog acceptabel
zou zijn voor een rechtstreekse sneldienstovertocht naar Terschelling. RvA Vlieland vindt dat, als de
snelheid van de sneldienst verminderd wordt, een afvaart van Harlingen naar Vlieland via Terschelling te
lang gaat duren. Nu al is de totale reistijd 1,5 uur, vergelijkbaar met de overtochttijd van de reguliere
dienst. RvA Vlieland geeft aan dat een oplossing voor Vlieland zou kunnen zijn om de autoveerboot 4x
daags te laten varen (of op drukke dagen 4x) en iets sneller (1,5 uur). Er is dan wel een extra bemanning
nodig i.v.m. de vaartijden. Ook zegt men dat het solidariteitsprincipe wat de RvA betreft niet van
toepassing moet zijn op de sneldienst: de vervuiler betaalt.
De Willem de Vlamingh en de Willem Barentsz worden hybride gemaakt. Nieuwe accu’s zorgen ook voor
meer boegschroefvermogen. In verband met de levertijd van de accu’s starten de werkzaamheden pas
in 2025.
Brandstofprijzen
De brandstofcrisis is voorbij, de prijs van LNG is bijna terug op het oude niveau.
De volledige verslagen staan op de site van Doeksen onder organisatie / samenwerking en overleg.
L.Noorman:
Drijfveren februari 2024
L.Noorman:
Vrachtcatamaran Noord-Nederland is deze maand onderscheiden met de Green Award Binnenvaart level Gold. In februari ontvingen de Willem Barentsz en de Willem de Vlamingh deze certificering al. De certificering toont aan dat er proactief maatregelen worden genomen om het milieu te beschermen en dat er betere resultaten worden geboekt op het gebied van veiligheid, kwaliteit en het milieu dan wettelijk verplicht is.
Dirk Spoor, directeur Rederij Doeksen, is erg blij met de gecertificeerde schepen: “Hiermee wordt onafhankelijk en internationaal aangetoond dat deze schepen hoog scoren op het gebied van duurzaamheid."
cupdruchan:
https://omroepzilt.nl/nieuws/algemeen/laatste-brandstofmaatregel-rederij-doeksen-van-tafel-friesland-weer-reserveschip/
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie