Schepen van Doeksen > Actueel
Nieuws
PiebeJanMan:
Vandaag op de website van het Parool; een stukje over de EVT. Staat de huidige stand van zaken een beetje in...
--- Artikel ---
bron foto: artikel (Parool)
--- Citaat ---Veerdienst Terschelling knokt om voortbestaan
Veerdienst de Hansestar van EVT. De nieuwe reder wil de monomoliepositie van concurrent Doeksen doorbreken op Terschelling. Foto GPD
Veerdienst de Hansestar van EVT. De nieuwe reder wil de monomoliepositie van concurrent Doeksen doorbreken op Terschelling. Foto GPD © UNKNOWN
http://s.parool.nl/s-a195383/
4 MAART 2009, 09:27
TERSCHELLING - Rederij Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) stapt naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit om het monopolie van concurrent Doeksen aan te vechten. Terschelling weigert de nieuwe reder een eigen aanlegplek en beschermt Doeksen zo tegen concurrentie, vindt EVT.
Dat bleek dinsdag bij de Raad van State, die zich in een urenlange sessie boog over de zaak. Aan de orde was de vraag of de gemeente Terschelling EVT terecht een eigen aanlegplek heeft geweigerd, daar waar Doeksen wel een nieuwe plek kreeg.
De rechtbank in Leeuwarden stelde EVT vorige zomer in het gelijk en sommeerde de gemeente Terschelling nogmaals te kijken naar de ligplaatsaanvraag. Terschelling stapte daarop naar de Raad van State. Het nieuwe besluit ligt er nog altijd niet, zo concludeerde de Raad van State gisteren verwonderd.
De eerste maanden van de nieuwe reder, die sinds 18 augustus 2008 dagelijks op Terschelling vaart, verlopen bepaald niet gladjes. Over het aantal passagiers wil mede-oprichter Bernard Haantjes niet veel zeggen, 'maar met kerst hadden we een halfvolle boot'.
Eerder riep hij grootinvesteerders op zich te melden, mede om de voortdurende juridische strijd te bekostigen. Ook dat loopt bepaald niet storm. ''Ze willen eerst afwachten hoe het afloopt", erkent Haantjes. Bovendien heeft EVT het economisch tij niet mee. En eilanders, die het bedrijf wil als aandeelhouder, houden zich op de vlakte. Hoe lang EVT het nog volhoudt de veerlijn in stand te houden, wil Haantjes niet zeggen.
Er staat veel op het spel. Zolang ETV geen eigen aanlegplek heeft, maar er eentje moet delen met concurrent Doeksen, wordt het lastig geld te verdienen. De nieuwe reder vaart één, soms twee keer per dag.
Een uur voor en een half uur nadat Doeksen de aanlegplek nodig heeft, moet ETV wegwezen. ''En dat terwijl we misschien wel vier keer per dag zouden willen varen", aldus advocaat Wiarda Geelhoed van EVT.
Rederij Doeksen kreeg wel een nieuwe aanlegplek, volgens de gemeente omdat dat knelpunten in een ander deel van de haven op zou lossen. De gemeente gaat de haven opnieuw inrichten en kan nieuwe gebruikers niet kwijt. ''Het is nu al schipperen met ruimte", aldus advocaat Robert van der Velde van de gemeente.
Het Rijk is bezig met een concessieregeling, die Doeksen voor vijftien jaar het alleenrecht geeft op het vervoer van en naar Terschelling. Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat voelt niets voor twee veerdiensten op één eiland. (GPD)
--- Einde van citaat ---
Bob Koetsier:
Flying Focus is een nieuwe website gestart, Waddenvanboven.nl, met alle luchtfoto's van het Wad.
Een erg mooie nieuwe site om eens op rond te kijken!
Om te beginnen deze mooie Double Doeksen:
http://waddenvanboven.nl/Terschelling.html#28
borie:
Nooddeur Midsland slaat los
VLIELAND - Gistermiddag kreeg de ms Midsland van Rederij Doeksen op weg naar Vlieland problemen met de nooddeur aan stuurboordzijde.
Tijdens het binnenlopen van de Blauwe Slenk sloegen de golven met grote kracht tegen de nooddeur. De deur sloeg daardoor los waardoor het water naar binnen kon komen. De kapitein verzocht de passagiers de salon te verlaten. Het schip draaide om en de deur werd weer vast gezet. Toen ook de eb verder was ingetreden kon de reis worden vervolgd. Dit nam ongeveer drie kwartier in beslag. Omdat de dienst van de snelboot naar Vlieland was uitgevallen vertrok de Midsland, te laat, van Vlieland om de laatste dienst te verzorgen. Het schip vaart tijdelijk de route Vlieland-Harlingen omdat de Vlieland op de werf ligt.
PiebeJanMan:
Veerkade Harlingen bijna klaar
30-03-2009
Veerkade Harlingen bijna klaar
De Vlielander brug in Harlingen is naar verwachting vanaf 18 mei a.s. weer gereed voor gebruik. Tot die tijd meren de autoveren nog af aan de Terschellinger brug en blijft de aangepaste vertrektijd van de ochtendboot vanaf Harlingen gehandhaafd (8.45 uur i.p.v. 9.00 uur). Alle overige afvaarten vertrekken conform dienstregeling.
Stel u v??r vertrek op de hoogte van de juiste afvaarttijd als u naar Vlieland reist. Tot 18 mei a.s. vertrekt de boot niet om 9.00 uur, maar een kwartier eerder, om 8.45 uur!
Bron: www.rederij-doeksen.nl
PiebeJanMan:
Vandaag op de site van het Friesch dagblad:
Eilanden en kust moeten elkaars toeristen trekken
Veerdienst is sleutel succes wadtoerisme
Harlingen - Snelle en hoogfrequente veerverbindingen tussen de eilanden en de Friese kust zijn de sleutel om het toerisme in het waddengebied een gezonde toekomst te bieden. De eilanden en de kustgemeenten kunnen als het ware elkaars toeristen uitwisselen. Dat zegt de Raad voor de Wadden.
De adviesraad voor regering en parlement onder voorzitterschap van Margreeth de Boer presenteert vandaag Identiteit als troef, een advies over de economische betekenis van recreatie en toerisme in het waddengebied.
Op de eilanden is die bedrijfstak verreweg het belangrijkste middel van bestaan, langs de (Friese) kust levert toerisme juist een bescheiden aandeel in de werkgelegenheid. Ter vergelijking: op de Friese eilanden gaven toeristen in 2006, 245 miljoen euro uit, in de Friese kustgemeenten slechts 95 miljoen. Daar staat tegenover dat de rek er op de eilanden wel zo?n beetje uit is: ruimtegebrek staat verdere groei van het aantal verblijfsaccommodaties de weg. Wel zou er nog volop ruimte zijn voor dagrecreatie, analyseert de Raad.
Aan de waddenkant is nog ruimte zat voor huisjes, hotels en dergelijke, maar die streek kampt een beetje met een suf imago van kaal en winderig. De aantrekkingskracht van de eilanden straalt niet echt af op Noord-Frysl?n.
Volgens De Boer en haar raadsleden, onder wie de hoogleraren Henk Folmer, Fred Fleurke en Victor de Jonge, ligt de oplossing in een veel inniger samenwerking tussen vasteland en eiland. ,,De vastelandskust wordt voor de ondernemers op de eilanden vooral interessant als die een soort bron- of overloopfunctie krijgt voor eilandbezoekers?, aldus het advies.
De kustgemeenten op hun beurt kunnen de mogelijkheid een dagje naar een eiland te gaan, gebruiken als trekker voor logeertoeristen: ,,de eilanden kunnen de rol van ?sterk merk? ook voor het vastelandskustgebied vervullen.?
Op een symposium op Terschelling noemde De Boer onlangs al dat het de komende decennia heel normaal moet worden om - wanneer je op het eiland vakantie viert - een dagje naar de wal te gaan om een grote (slechtweer-)attractie te bezoeken.
In het rapport noemt de Raad met name Willemsoord en de Museumhaven in Den Helder, het toekomstige duurzaamheidscentrum op de Afsluitdijk, het Lauwersmeergebied, Zeehondencr?che Lenie ?t Hart en het Energiebezoekerscentrum in de Eemshaven.
Kleine bootjes
De sleutel om dit tot een succes te maken ligt in snelle en veelvuldige verbindingen met de eilanden, vindt de Raad: niet langer een paar keer per dag een grote veerboot, maar kleine, milieuvriendelijke schepen die continue op en neer varen. Dat zal - in ieder geval in het begin - waarschijnlijk lastig te betalen zijn, erkent de Raad.
Toch zou een tocht (nagenoeg) gratis moeten zijn, want dat trekt de meeste mensen en zorgt voor een positief imago: ,,Een deel van de kosten zou kunnen worden versleuteld in de overnachtingskosten, een ander deel door een bijdrage van de overheid.?
BRON: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=44139
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie