Website Schylge Online meldt (met Rederij Doeksen als bron):
Doeksen: Van werkelijke onderhandelingen is geen sprake
Geplaatst op: 18 mei 2015 - 17:42
TERSCHELLING – Rederij Doeksen betreurt het ultimatum dat vakbonden FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen het bedrijf afgelopen week hebben gesteld. Indien Doeksen niet vóór morgen, 19 mei, integraal akkoord gaat met de in het ultimatum gestelde cao-eisen, dient Doeksen rekening te houden met door de bonden uit te roepen acties, waaronder werkonderbrekingen en stakingen voor kortere of langere duur.
Paul Melles, directeur Doeksen: “Dat de bonden hebben gemeend een ultimatum te moeten stellen en met acties dreigen om hun eisen kracht bij te zetten, betreuren we en bevreemdt ons. Wat ons betreft is er geen sprake geweest van werkelijke onderhandelingen. Op de voorstellen die wij tijdens het overleg met FNV en CNV op 6 februari j.l. hebben gedaan, is door de bonden tot nu toe niet inhoudelijk gereageerd.”
Looptijd cao: drie jaar voor stabiliteit
In reactie op het voorstel van de bonden voor een 1-jarige cao, heeft Doeksen aangegeven een voorkeur te hebben voor een cao met een langere looptijd. Voor de nieuwe cao heeft Doeksen ingezet op een looptijd van drie jaar. Na de moeilijke achterliggende jaren, is er behoefte aan rust en stabiliteit op arbeidsvoorwaardelijk front en moet het bedrijf zich richten op het zo goed mogelijk voldoen aan de eisen die de verkregen concessie met zich meebrengt.
Loonontwikkeling conform Algemene Loon Index (CBS)
Voor wat betreft de loonontwikkeling heeft Doeksen voorgesteld de Algemene Loon Index (ALI) van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) te volgen. De ALI is een objectieve maatstaf voor de loonontwikkeling in Nederland, die bovendien past bij een dienstverlenende organisatie, belast met het uitvoeren van een publieke taak. Doeksen heeft aangegeven naast de ALI open te staan voor een eenmalige uitkering als extra erkenning voor de inzet in de lastige periode tijdens de “veerbootoorlog”.
De vakbonden vragen echter de ALI met een ondergrens van 3,5%. Feitelijk eisen de bonden hiermee 3,5% structurele loonsverhoging in een cao voor één jaar, waarbij iedere onderbouwing voor een dergelijke bovenmatige loonsverhoging ontbreekt. Doeksen heeft al op 6 februari j.l. aangeven, dat de werkgever ten aanzien van de structurele loonontwikkeling geen verdere ruimte ziet, dan de ALI en dat eventuele aanvullende compensatie in de eenmalige sfeer moet worden gevonden.
Ondanks Veerbootoorlog: baanbehoud en loonontwikkeling
Bonden stellen, dat het personeel veel heeft ingeleverd gedurende de lastige periode ten tijde van de “veerbootoorlog”. Dat het een lastige periode is geweest voor alle medewerkers van Doeksen, bestrijdt Doeksen niet. Maar feit is, dat ondanks de slechte financiële situatie alle banen behouden zijn gebleven en dat voor wat betreft de loonontwikkeling in de achterliggende jaren steeds de ALI van het CBS is gevolgd. Bovendien hebben alle medewerkers als erkenning voor de extra inzet en getoonde flexibiliteit tijdens deze periode een eenmalige uitkering ontvangen van € 750,- bruto naar rato.
Doeksen hanteert sinds jaren een solide bedrijfs-cao met arbeidsvoorwaarden, die ruim boven het landelijke gemiddelde van vergelijkbare branches ligt, zoals bijvoorbeeld de cao Rijn- en Binnenvaart. Doeksen is van oordeel, dat zij een goed en evenwichtig pakket van arbeidsvoorwaarden biedt, dat past bij de status van Doeksen als concessiehouder.
Melles: “In de komende dagen zal Doeksen zich beraden op een reactie op het ultimatum van de bonden. Mocht het onverhoopt tot acties komen, dan zal Doeksen er binnen haar mogelijkheden alles aan doen, om de gevolgen daarvan voor passagiers en andere belanghebbenden tot een minimum te beperken.”