Schepen van Doeksen > Actueel

Nieuws

<< < (7/127) > >>

Bob Koetsier:
Edelweiss reinigt boten Doeksen

LEEUWARDEN - Het Leeuwarder schoonmaakbedrijf Edelweiss heeft zijn Terschellinger branchegenoot Stam Dienstverlening overgenomen. Eigenaar Willem Stam (62) had geen opvolger. Belangrijkste activiteit van Stam was het schoonmaken van de vier Doeksen-boten die tussen Harlingen en Terschelling varen. Edelweiss heeft dit contract met drie jaar verlengd. Het Leeuwarder bedrijf had de veerboot naar Vlieland al in het pakket. Door de overname groeit Edelweiss, vooral actief in kantoren, bedrijven, en corporatiewoningen, met 4 medewerkers naar 151.


Bron: Leeuwarder Courant

Bob Koetsier:
EVT niet meer gratis

Passagiers van de Eigen Veerdienst Terschelling, de EVT, moeten vanaf dinsdag betalen voor de overtocht.

De eerste twee weken van de veerdienst konden passagiers gratis met de boot naar Terschelling. Daar werd volgens woordvoerder Arjen Haantjes van de EVT veel gebruik van gemaakt. Vanaf dinsdag is ook de nieuwe boot van de veerdienst, de Willem Barentsz, in gebruik genomen. Met de catamaran kunnen 250 passagiers vervoerd worden.

Bron: Omrop Fryslân

Wim Vink:
Vandaag op Teletekst pagina 723:

LADINGEN OP DE VLIELAND               
                                       
 In verband met een technisch mankement
                                       
 aan de kade in Harlingen,kan er tot   
                                       
 nader order geen vracht mee die       
                                       
 zwaarder is dan 3,5 ton op de MS       
                                       
 Vlieland.     

arthur:
Het volgende vond ik op www.allesvan.nl  (regio Harlingen)

DAMWAND VERZAKKING DOOR WATERJETS VAN DE TIGER

HARLINGEN-Vanaf donderdagmorgen zeven uur is de veerbootsteiger in Harlingen naar Vlieland voor nog onbekende tijd afgesloten voor zware voertuigen. De krachtige waterjets van de nieuwe aanwinst van Doeksen de Tiger, hebben onder water zoveel zand weggeblazen, dat een damwand is verzakt en gescheurd.

De afmeerplek van de veerbootkade voldoet nu niet meer aan de veiligheidseisen voor voeruigen zwaarder dan 3500 kg. Rijkswaterstaat heeft afgelopen zomerperiode al extra zand gestort en gaat dit nu nogmaals doen. Ondanks deze oplossingen zijn er meer maatregelen en een uitgebreider onderzoek nodig.

Volgende week zal er na een eerste onderzoek meer duidelijkheid zijn. Rederij Doeksen zoekt ondertussen een andere oplossing voor het transport naar Vlieland. Doeksen denkt eraan om minder zware vrachtwagens in te zetten of het gebruik van de veerbootsteiger naar Terschelling. Er wordt ook gedacht om de Koegelwieck weer te gaan gebruiken in plaats van de Tiger.

Voor reizigers van de nieuwe veerdienst Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) heeft de verzakking van de damwand geen consequenties, zo laat Rijkswaterstaat weten.

Al eerder is gebleken, dat de nieuwe aanlegplaatsen van de Tiger in de havens van Harlinen en West Terschelling niet diep genoeg zijn. Telkens als de boot aanlegt en vertrekt, verplaatst zij zand en slik op de bodem. Hierdoor ontstaat een alsmaar groeiende bult. Afgelopen zondag kon de Tiger vanuit Terschelling tijdens springtij vanwege vastliggen in het slik niet op tijd vertrekken.

einde citaat

vr gr Arthur

Bob Koetsier:
Omrop Fryslan maakt inderdaad een zootje van haar berichtgeving.
Er zouden geen vrachtwagens meer meemogen op de snelboot... aha.
Op tv gebruikten ze ook beelden van de veerboot naar Schiermonnikoog.. tja, je moet toch wat  ::)

Het meest volledige bericht hierover wat ik tot nu toe tegen gekomen ben is het volgende uit het Friesch Dagblad, het enige dat daar volgens mij niet helemaal in klopt is de oude aanlegplaats van de Koegelwieck, want die is toch weg?


Tiger blaast de kade kapot

Harlingen - De aanlegkade van de veerboot Vlieland in Harlingen mag voorlopig niet gebruikt worden door vrachtwagens zwaarder dan 3500 kilogram. De kade is instabiel geworden omdat de grond bij de damwand is verzakt. Er zitten ook scheuren in de wand. Dat komt doordat de nieuwe snelboot Tiger zand heeft weggeblazen met zijn waterjets. Mogelijk wordt voorlopig de oude snelboot Koegelwieck ingezet.

Rijkswaterstaat benadrukt dat er niet direct instortingsgevaar is. De veerbrug voor de Vlieland, dat is degene die het dichtst bij de havenmond ligt, kan gewoon gebruikt worden, zowel door de Vlieland als door de schepen van de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT).

Als er zwaar vrachtverkeer van of aan boord moet, zal rederij Doeksen echter de Vlieland een stukje verderop moeten aanleggen, op de plaats van de Terschellinger veerboot Friesland. Desnoods kunnen de vrachtwagens ook met de vrachtboot Noord-Nederland, die vanuit de Industriehaven vertrekt. De bereikbaarheid van Vlieland is hoe dan ook niet in het geding, laat Rijkswaterstaat weten.

De eerste problemen met de damwand werden eind juli ontdekt. Inspecteurs van Rijkswaterstaat constateerden dat de nieuwe snelboot Tiger - die zijn aanlegplaats tussen de Friesland en de Vlieland in heeft - met zijn waterjets in korte tijd een flinke berg zand had weggeblazen.

In eerste instantie stortte Rijkswaterstaat zand bij en werd met Doeksen afgesproken dat de Tiger heel voorzichtig zou aan- en afmeren. Onlangs bleek echter dat er wel degelijk een reparatie nodig is om de situatie duurzaam veilig te maken.

De komende dagen zoekt de havenbeheerder uit wat er precies moet gebeuren: de resultaten van dat onderzoek zijn in de loop van volgende week bekend. In elk geval wordt er alvast weer extra zand gestort.

Doeksen overweegt - om verdere verdieping van het gat te voorkomen - de oude snelboot Koegelwieck tijdelijk weer in te zetten. Die heeft haar aanlegplaats een flink eind verderop, vlakbij de sluizen. Bovendien heeft zij waterjets die naar achteren blazen in plaats van naar beneden. Op het schip passen wel ruim honderd passagiers minder.

Ondiep

Doeksen heeft ook op Terschelling de nodige problemen met de aanlegplaats van de Tiger. De ligplaats in het havendeel De Kom blijkt behoorlijk ondiep, en de waterjets blazen bij iedere aankomst- en vertrekmanoeuvre zand en slik weg, zodat er een soort drempel ontstaat.

Zondag moest het schip bij laag water zelfs een afvaart overslaan, omdat het niet van zijn plek kon komen. Doeksen overlegt met de gemeente Terschelling - eigenaar van deze haven - hoe dit probleem opgelost kan worden.


Bron: Friesch Dagblad

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie