Schepen van Doeksen > Actueel

Nieuws

<< < (6/127) > >>

PiebeJanMan:
De 100-jarige rederij viert 100 dagen feest, aldus op hun site te zien ;)

Profiteer van leuke acties!

Regelmatig zijn er leuke acties waarvan u als reiziger van Rederij Doeksen profiteert! Houd deze pagina dus in de gaten en doe er uw voordeel mee!


Gratis Cadeaukaart bij elk bootticket

Op vrijdag 27 juni 2008 bestaat Rederij Doeksen 100 jaar en dus vieren wij 100 dagen feest. Onder het motto "de jarige trakteert" krijgen alle passagiers, te beginnen op 27 juni, bij het scannen van hun tickets 100 dagen lang een cadeaukaart.

De cadeaukaarten geven recht op leuke cadeautjes naar keuze. Kies bijvoorbeeld voor een zachte knuffelzeehond, twee kopjes koffie of thee of korting op een comfortabele huurfiets. Wissel de cadeaukaart in op de veerdiensten of in de veerterminal in Harlingen en geniet van je verrassing. Reis je met de sneldienst, maak dan v

Bob Koetsier:
Voorlopig geen staking Doeksen

Er wordt voorlopig niet gestaakt door het personeel van Rederij Doeksen. De directie heeft toegezegd dat korte diensten van een paar uren zoveel mogelijk beperkt worden. De medewerkers op de veerboten naar Terschelling en Vlieland werken 36 uren in de week. De vakbonden willen dat die uren zoveel mogelijk over vijf dagen verdeeld worden en niet over zes of zeven dagen in de week.

De vakbonden hebben de toezeggingen van de directie met de leden besproken. Alles moet nog wel op papier gezet worden.


Bron: Omrop Frysl

marten:
Megagolf door Tiger Doeksen
27-06-2008 | 16:13

De snelle boten van Doeksen zorgen voor gevaarlijke situaties op het water. Dat zegd schipper Reinout Oosterveld van de Tjalk Zwarte Ruiter uit Franeker. Hij kwam vorige week op de waddenzee in problemen door een van de snelle boten. De Tiger. Deze boot kwam hem tegen met een golf van goed 3 meter hoog.

Schipper, vrouw en 4 gasten liepen een nat pak op en een opvarende werd zo hard geraakt dat deze omviel. De Schipper wil dat Doeksen langzamer gaat varen in alle gevallen dat ze andere boten tegenkomen.

Wim Vink:
Op deze gedenkwaardige dag heeft Doeksen last van pech met de autobrug op Terschelling.
De Midsland kwam vanmiddag netjes op tijd binnen, maar kan niet weg om plaats te maken voor de Friesland omdat de autobrug technische problemen heeft.
De Friesland moet in het Schuitengat wachten totdat de storing is verholpen.
De afvaart van 17.30 zal daarom zeker vertraging oplopen.

Zo'n naar voorval kan men bij Doeksen niet gebruiken met de start van EVT.
Maar de aanleginrichting is de verantwoordelijkeid van Rijkswaterstaat, dus iedereen kan met de vinger die kant uitwijzen.

Bob Koetsier:
Doeksen is de minst dure rederij

Terschelling - Rederij Doeksen is de goedkoopste vervoerder van passagiers en (vracht)auto’s van en naar de Waddeneilanden. Dat blijkt uit cijfers van een recent onderzoek, waarbij de tarieven van Teso, Doeksen en Wagenborg zijn vergeleken. Bij het onderzoek door consultatiebureau Ecorys uit Rotterdam zijn de tarieven afgezet tegen het aantal te varen kilometers.

Volgens onderzoeker Ambrosius Baanders is de stelling dat er bij Doeksen sprake zou zijn van duidelijk te hoge tarieven niet houdbaar, zeker niet op basis van deze kilometervergelijking.’’Dat wil niet zeggen dat stevige winsten niet mogelijk zijn’’, zegt Baanders. Wagenborg komt met de veerdienst op Ameland en Schiermonnikoog als duurste uit de bus.

In 2005 vergeleek Ecorys de tarieven in opdracht van Rijkswaterstaat ook al eens, toen op basis van de vaarduur. Die cijfers wekten de indruk dat Doeksen veruit de duurste rederij was. In dat onderzoek is volgens Baanders echter een zeer storende fout geslopen. ,,We hebben een fout gemaakt met een factor twee: in werkelijkheid moesten de gepubliceerde tarieven van Doeksen de helft zijn. Die van Teso en Wagenborg klopten wel. We betreuren de indertijd gemaakte hinderlijke fout en bieden daarvoor onze excuses aan.’’

Wordt uitgegaan van de vaarduur - met de juiste cijfers - dan is Teso voor passagiers 8 procent goedkoper dan Doeksen. De Terschellinger reder rekent echter 25 procent minder dan Teso voor het overzetten van auto’s en vrachtauto’s.

De (foutieve) cijfers van 2005 golden tijdens de discussie in de Terschellinger gemeenteraad over het openbare dienstcontract veerverbindingen als een belangrijke graadmeter. Ze zetten kracht bij aan de beeldvorming bij met name de fracties van VVD en Plaatselijk Belang - en van veel eilanders - dat Doeksen ,,veel te duur’’ is. Genoemde partijen stemden destijds tegen om concurrentie in de markt mogelijk te maken. Voor ondernemer Bernard Haantjes was het ongenoegen over de hoge veertarieven een van de redenen zich met de veerdienst te gaan bemoeien en EVT op te richten, die nu zo’n twee weken vaart.

Het was raadslid Martin Schellenberg (PvdA) die de cijfers destijds niet voor zoete koek aannam en zelf aan het rekenen sloeg. ,,De berekening van de heer Schellenberg is correct’’, zegt Baanders nu. Volgens de onderzoeker heeft directeur Paul Melles van Rederij Doeksen de fout tijdens de hoorzitting in mei in de Tweede Kamer ook aangestipt, ,,maar daar werd verder niet op in gegaan.’’

Ecorys haalde het rapport van 2005 onlangs weer uit de la, toen Rijkswaterstaat opnieuw opdracht gaf aan het bedrijf, onderzoek te doen naar de huidige situatie bij de reguliere bootdienst. Waterstaat wil de uitkomsten gebruiken om de concessieverlening (het exclusieve recht om de bootdienst uit te voeren) te onderbouwen. Ook moet er een beeld komen van het bestaan en de mogelijkheden van cherry picking (het afromen van de markt) door andere rederijen. Het onderzoek wordt waddenbreed uitgevoerd, inclusief Texel.

Bron: Friesch Dagblad

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie