Schepen van Doeksen > Actueel

Nieuws

<< < (37/127) > >>

OLAU-fan:
Er is een tendens waarneembaar naar meer kleinschaligheid. Ook Doeksen gaat met die tendens mee door het in de vaart houden van de KOEGELWIECK en de Watertaxi's.

In plaats van eens in de 5 uren een grote kolos in de haven, met piekbelasting tengevolg, worden de materieel- en passagiersstromen zo beter verdeeld over de dag.

In Indonesië zag ik daar afgelopen zomer het ultieme goede voorbeeld van. Tussen de eilanden Bali en Lombok vertrekt op 24x7 basis elk uur een veerbootje uit elke haven. Eenvoudig te plannen voor de klanten, goed voor de werkgelegenheid en een spreiding in de belasting van de havenfaciliteiten. De link naar deze ervaring:  http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=3442&start=780

Voor de locale Terschellinger economie en werkgelegenheid zou dit ook beter zijn.
Uit oogpunt van risico is het ook gunstig, zoals we afgelopen pinkster zagen met de inzet van de Terschellinger Bank toen de MIDSLAND met storing kampte.

willem boot:
Elk bedrijf tracht de kosten zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Een factor daarin is het beperken ven personeelskosten. Binnen een bootbedrijf betekent dat een zo gering mogelijk aantal bemanningen. Schaalverkleining leidt daar niet toe, als die verkleining vergroting van het aantal schepen betekent en dus vergroting van het aantal scheepsbewegingen. Dat betekent dus hogere personeelskosten en binnen de Concessiewet verlaging van de alternatieve beschikbaarheid van de havenfaciliteiten, gegeven de "venstertijden".

De bestaande bootverbinding zit qua prijsstelling al aardig aan de grens van wat nog acceptabel wordt geacht, is daarnaast sterk afhankelijk van de prijsstelling van verblijfsfaciliteiten op de eilanden (zeg maar de huisjeshuur). Daarin kon wel eens geen plaats zijn voor hogere personeelskosten en kleinere vervoerseenheden (op langere termijn). Ik merk overigens op dat dit aspect destijds bij de poging van de Gemeente Terschelling, de bootdienst onder controle te krijgen, al aan de orde is geweest, maar dat is inmiddels > 25 jaar geleden.

Piekbelasting in verkeersbewegingen in de havens wordt nauwelijks veroorzaakt door een "kolos" in de haven, zeker niet bij de thans toegepaste enkelstrooks loscapaciteit autoverkeer. Dat is gemakkelijk af te werken. De werkelijk piekbelasting veroorzakende factor zijn de voetgangers die veel complexer bewegingen veroorzaken dan autoverkeer (ik ben me er van bewust dat er voldoende mensen zullen zijn die zeggen: "Als Boot dat beweert, is dat onzin", dat zij dan zo), vooral wegens de complexiteit en traagheid van hun verkeersbewegingen (bagage ophalen, OV zoeken, verkeersstromen kruisen).

Het "positieve effect op werkgelegenheid" is een politiek argument dat geen goede grond is voor de efficiency van een ondernemingsgewijs georganiseerd bedrijf. Dat effect drijft de prijs op bij gelijkblijvende omzet, verdeeld over een groter aantal eenheden om die omzet te halen.
Binnen de Concessiewet is het ondernemingskarakter van de bootdienst vastgelegd door erkenning van het rendementspricipe. Andere dan ondernemingsgerichte argumenten behoren in dat rendementsprincipe geen rol te spelen.

De afwikkeling van het vervoer naar de eilanden door middel van Waddentaxi's en snelboten heeft een effect op de schaal, maar houdt meer in dan die. Beide vervoersvormen zijn een compensatie van tijd en flexibiliteit, beide factoren van comfort en/of luxe, waarvoor een forse prijs moet worden betaald. Ook die factoren zijn in de Concessiewet erkend door het "voorzieningenniveau" als basis voor een volgende dienstperiode te stellen. In dat kader is de kleinschaligheidstendens een gevolg van comfortfactoren en niet een zelfstandige tendens. Je zou zelfs kunnen stellen dat de kleinschaligheid in die optiek een gevolg is van gebrek aan vervoersvraag bij toenemende flexibiliteits- en comfortvraag. Zo bezien kan een kleinschailgheidstendens niet zonder meer positief worden beschouwd.

Wat de serie gepubliceerde Indonesiëfoto's betreft: fraaie serie, maar als ik dat zo zie ben ik weer ontzettend blij met de IVW/Scheepvaartinspectie.
@ Leen: als die goed functioneert dan hoeven we op Terschelling geen Indonesische kleinschaligheidstendensen te vrezen.  ;D

Leen:


Met de Terschellinger Bank en Stortemelk begint het inderdaad aardig op taferelen als in Indonesie en in landen in Afrika te lijken.
Wat een oude zooi, ik kan er niks anders van maken.
 

Leen

Jan van de Witte:
Vandaag gelezen in de offshore nieuws:
http://scheepsbouw.navingo.nl/artikel/31565/workships_contractors_bv_en_royal_doeksen_tekenen_contract_voor_2_wind_farm_service_vessels_#

16-09-2011 10:41
Workships Contractors BV en Royal Doeksen zijn verheugd aan te kunnen kondigen dat deze vrijdag 16 september de contracten worden getekend voor twee DNV classed 21 meter aluminium Wind Farm Service Vessel met South-Boats Special Projects van het Isle of Wight.

Deze nieuw te bouwen schepen zijn een perfect voorbeeld van hoe de markt volwassen wordt door het toepassen van volledige ISM en klasse regelgeving.
De schepen die tot nu toe werken in deze industrie, werkten onder de UK MCA Code. De UK regelgeving voor beperkte vaart op zee.

Deze nieuwe schepen combineren het beproefde zeegedrag en de betrouwbaarheid van het South Boats ontwerp, met een grotere, betere rompvorm en verbeterde functionaliteit om aan de huidige en toekomstige eisen van de offshore windenergie markt te voldoen.

Het bestellen van deze twee schepen versterkt de samenwerking tussen de bedrijven Workships contractors BV en Royal Doeksen.
Dit is de volgende stap in de offshore windenergie industrie naar aanleiding van de samenwerkingsovereenkomst, die eerder dit jaar ondertekend met Offshore Windpower Marine Services (OWPMS) uit de UK.

OWPMS opereert met zes South Boats crew transfer vessels en heeft een trackrecord van meer dan 250.000 transfers zonder incidenten sinds 2003.

De schepen zullen worden opgeleverd in maart en mei 2012.
Meer informatie over deze nieuw te bouwen schepen is te vinden op :
www.workships.nl of op te vragen middels een e-mail te sturen naar wind@workships.nl


Groetjes Jan

Marten-Jan van Zanden:
BRAND OP KOEGELWIECK


HARLINGEN - Op snelboot de Koegelwieck van Rederij Doeksen is woensdagmiddag rookontwikkeling geweest in een van de jetkamers.

Het schip lag afgemeerd aan de Waddenpromenade en was aan het bunkeren. Er waren geen passagiers aan boord. Door een technische storing ontstond er rook in de jetkamer. De brandweer is ter plekke geweest.

Het schip zal enige tijd uit dienst zijn. Doeksen zet snelboot Tiger in.

Bron: Leeuwarder Courant

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie