Schepen van Doeksen > Actueel
Nieuws
PiebeJanMan:
Willem waarom is baggeren met emmers nou anders dan wanneer je het opzuigt? Dat schip dat baggert gewoon. Baggerschepen met emmers zijn er niet meer. Tegenwoordig hebben we alleen nog "zuigers", dus noemen we dat gewoon baggerschepen. Ben de afgelopen jaren meerdere keren bij IHC geweest en daar spreken ze ook gewoon over een baggerschip.
En dit heeft niets met De MS of iets dergelijks te maken, dat is gewoon fout. Dit is gewoon een kwestie van definitie
willem boot:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 1 juni 2011, 10:00:03 ---Willem waarom is baggeren met emmers nou anders dan wanneer je het opzuigt? Dat schip dat baggert gewoon. Baggerschepen met emmers zijn er niet meer. Tegenwoordig hebben we alleen nog "zuigers", dus noemen we dat gewoon baggerschepen. Ben de afgelopen jaren meerdere keren bij IHC geweest en daar spreken ze ook gewoon over een baggerschip.
En dit heeft niets met De MS of iets dergelijks te maken, dat is gewoon fout. Dit is gewoon een kwestie van definitie
--- Einde van citaat ---
Dat kan je zo zien, maar dat kan ook anders. Er kan zoveel als men maar wil zo worden gesproken, taalkundig is dat een vervlakking en daar doe je aan mee of niet. Geen schande trouwens, dat komt in alle gebieden voor. Dus van mij mag het, maar zelf zou ik dat dus niet doen.
Paar jaar terug schreef een of ander type iets over Engelse stoomonderzeeboten. Had nog nooit van stoommachines gehoord, dus schrijft dan "stoommotoren" (komt tegenwoordig ook vaker voor). Vergeet dan dus dat Sulzer of Winterthur destijds snellopende stoommachines met gesloten carters had geproduceerd die werden aangeduid als "stoommotoren". Als je nog enig idee wilt hebben waar het over gaat is het dan verstandig om de terminologie enigszins zuiver te houden. Iedereen mag wat mij betreft dus schrijven over een "baggerschip", maakt mij niet uit, maar zuiver is het niet.
Beschouw het maar als de invalshoek van de historicus. ;D
willem boot:
Kennelijk denkt Doeksen toch ook anders en wie weet hoe de gedachten liggen ???
Citaat Doeksen bLog:
"Ms Tiger toucheert zandzuiger Piet Hein" (30 mei).
<grijns> ;)
Humtidumty:
Het uitdiepen van de vaargeul zou je dus niet meer "(uit)baggeren" moeten noemen maar de term zou mee moeten gaan met de ontwikkelingen der techniek en "(uit)zuigen" moeten heten?
Hoe zou je de branche dan moeten noemen die nu "de baggerindustire" wordt genoemd? :)
En de werknemers op de schepen zijn geen "baggeraars" meer maar "zuigers" of "zuigeraars"? ;D
arthur:
"Zuigers" en "zuigeraars" zijn termen die misschien veel in de rosse buurten gebruikt worden; zullen we deze taalstrijd nu maar afnokken, heren? Misschien kunt u hierover via uw privemail discussiėren.
Back yo topic aub.
Groetjes (slechts) juniorlid Arthur
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie