Schepen van Doeksen > Actueel
Nieuws
Leen:
Geinig,
Ik bedoel dus inderdaad de uitlaatgassen emissie
Rederijen op de Noordzee zeggen daardoor sterk hogere kosten.
Op Waddenzee ook zo?
Leen
PiebeJanMan:
Zeker Leen,
Laagzwavelige brandstof kost circa 20-30% meer:
http://www.icis.com/Articles/2011/03/15/9444154/europe-high-and-low-sulphur-fuel-oil-price-gap-highest-in-two-years.html
En een scrubber om je SOx-uitstoot te verminderen kost circa 200 euro per kW in aanschaf en dan nog 50 euro per jaar per kW aan jaarlijkse kosten
Maar hiertegenover staat weer dat LNG veel minder afhankelijk is van de olieprijzen en op het moment per energiewaarde ook goedkoper is dan MDO.
willem boot:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 16 mei 2011, 08:54:38 ---Zeker Leen,
Laagzwavelige brandstof kost circa 20-30% meer:
http://www.icis.com/Articles/2011/03/15/9444154/europe-high-and-low-sulphur-fuel-oil-price-gap-highest-in-two-years.html
En een scrubber om je SOx-uitstoot te verminderen kost circa 200 euro per kW in aanschaf en dan nog 50 euro per jaar per kW aan jaarlijkse kosten
Maar hiertegenover staat weer dat LNG veel minder afhankelijk is van de olieprijzen en op het moment per energiewaarde ook goedkoper is dan MDO.
--- Einde van citaat ---
Ho! Ff volledig blijven: de low suphur crude is nu wel duurder, maar dat wordt veroorzaakt door onzekerheden in Lybië, gecombineerd met vervangingsvraag vanwege o.a. de nucleaire zaken in Japan. Het is dus geen autonome prijshoogte, maar een marktafhankelijke.
LNG mag dan nu minder afhankelijk zijn van de olieprijs, dat staat echt niet als een zekerheid vast. Als de trend om nucleaire energie af te schakelen in het Verre Oosten doorzet, kon de vraag naar LNG daar wel eens pittig toenemen en dan schieten de prijzen ook omhoog, zeker omdat de Russen zo ongeveer het meeste gas leveren. Ik zou op dit moment niet graag moeten plannen op dit soort brandstofkoersen. Er zijn op dit moment wereldwijd forse ontwikkelingen en verschuivingen in economische macht gaande waarvan de invloed op de brandstofprijzen zonder meer zal worden gevoeld. We zijn nog lang niet aan het eind van die factoren toe.
Humtidumty:
Hierop inhakend:
In het land hebben er bussen rondgereden waarvan de dieselmotor (volgens mij) was aangepast om op gas te kunnen rijden.
Is dat een optie bij scheepsmotoren om voorbereid te zijn op gebruik van meerdere brandstoffen?
OLAU-fan:
--- Citaat van: Humtidumty op 16 mei 2011, 14:27:35 ---Hierop inhakend:
In het land hebben er bussen rondgereden waarvan de dieselmotor (volgens mij) was aangepast om op gas te kunnen rijden.
Is dat een optie bij scheepsmotoren om voorbereid te zijn op gebruik van meerdere brandstoffen?
--- Einde van citaat ---
Dat waren speciaal gebouwde motoren, geen gemodificeerde dieselmotoren.
"Onze" Friese en Terschellingse FRAM hadin 1992 ook een aardgasbus van het fabrikaat Mercedes. Deze moest getankt worden bij de FRIGEM in Leeuwarden. Het was de FRAM bus met busnummer 4299. Na zo'n 8 jaren is de proef gestopt en is er een conventionele dieselmotor in geplaatst.
Mercedes Benz heeft overigens ook een personenauto op aardgas in haar assortiment.
Hoeveel aardgasbussen er momenteel (nog) rijden weet ik niet. Omdat de busmaatschappijen uit overheidshanden zijn verdwenen (ook Willem Boot's NZHVM), tellen alleen de knikkers (winstmaximalisatie) en wordt er pas in groen geinvesteerd wanneer de opdrachtgever (de provincies) dit expliciet eisen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie