OK, het is al opgelost. Ik was net een mooie reactie aan het formuleren en die is nu weer weg, geeft niet, opnieuw:
Over wegligging gesproken: de Kaddett is er een van het type 2, waar mijn vader nog een aantal jaren in heeft rondgetuft. Op kinderkopjes donderde die vanzelf de kant van de weg in. Vreselijke wagen. De blauwe eend is een "Belgische" met "Parijse" bumpers en een semi-automatische centrifugaalkoppeling, een "AZAM6". Roestte verschrikkelijk maar reed als de weerlicht.
Back on topic: tegenwoordig zijn de auto's veel breder dan toen en dat zou met dit soort schepen nu een enorm probleem zijn. Fiatjes en Dafjes waren voor deze wijze van belading erg handig om nog een gaatje te vullen. Ook op de Slof kwam dat voor en ik heb dat zelf nog gedaan toen die nog als 'Haringvliet' op Menheerse zat. Grootste probleem de volstrekt onervaren chauffeurs die zo nodig op hun lak moesten letten, terwijl de "ladingmeester" dat veel beter kon zien. Dan waren er nog de opoe's die gilden van de zenuwen als ze maar water zagen. Meestal loste je dat dan op door de truttenbak -sorry, dames, voor de politiek incorrecte term, het waren andere tijden- zelf maar even weg te frommelen. Soms kon je er ook goed gebruik van maken als er regelmatige klanten kwamen die lastig waren en waar je een hekel aan had: dan zette je zo'n Kadett zo weg, dat de klant er aan de bestuurderszijde net niet meer uitkon. Ik vermoed dat dat stiekum nog wel eens gebeurt.
Jullie begrijpen, "veerbaas" was en is soms een vermakelijk vak met onvermoede informele mogelijkheden.
Zo kan je met de juiste manoeuvres bij hoog water nog wel eens "spelen" met de figuren die op de kop van de havenleidam staan, nietwaar, Pieter?