Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Noord-Nederland (ex- De Dageraad)

<< < (15/70) > >>

Marten-Jan van Zanden:
Als de Friesland geen commercie?l succes was, waarom is dan niet zij, maar de Dageraad als eerste afgestoten?

natureboy:


Het gaat mij ook te ver om de Friesland als geen commercieel succes te bestempelen, maar je moet de Noord Nederland 2 beschouwen als een noodgreep van de rederij om het sterk stijgende autovervoer in die tijd- in combinatie met het uitblijven van gemeentelijk beleid- het hoofd te bieden, later is de Schellingerland 2 ex Haringvliet nog aangeschaft maar met de komst van de Midsland 1 en dus een ro-ro veerdienst kon de Noord Nederland 2 worden afgestoten, in 1977 werd de Noord Nederland 3 aangeschaft ook weer met het oog op autovervoer, maar de huidige Friesland kon pas goed voorzien in de vervoersbehoefte. Als illustratie nog een plaatje uit 1967 vertrek van de veerboten om half drie 's middags

Groeten Piet

Leen:

En om de vraag van Marten Jan te beantwoorden, de Noord Nederland bleek snel te kunnen worden verkocht.


Leen

Henk Dijk:
Commercieel succes of niet, de veerdienst naar Terschelling bestond al vele jaren uit meerdere boten die de overtocht tegelijkertijd maakten. De Noord Nederland was in die de tijd de "autoboot" en er kon inderdaad meer vracht mee dan op de oude Friesland. Maar op de Friesland konden meer passagiers mee, de accomodatie was comfortabeler en boot vaarde sneller. De Noord Nederland met vracht en auto's vertrok altijd eerder dan de Friesland volgens het vol=vol princiepe, de Friesland vaarde exact op dienstregeling. In rustiger -door de weekse- periodes was er 1 boot (of bij onderhoud van 1 van beide schepen) en dat wisselde soms de Noord Nederland soms de Friesland, maar meestal vaarden ze tegelijkertijd, beide booten waren dus echt tegelijkertijd nodig.
Later kwam de Midsland met de Koegelwick, maar ook toen was niet altijd capaciteit genoeg dus was er de Schellingerland II en later de Noord Nederland (bereboot) nodig. En nu vaart de huidige Friesland ook niet alleen....
Waarom destijds de oude NN eerder is verkocht dan de oude Friesland weet ik niet, ik denk dat de Friesland voor piek vaarten tijdens grote drukte meer voldeed vanwege de extra passagiers capacitiet, en daarnaast zou emotionele waarden ook een rol hebben kunnen gespeeld (Friesland = mooi schip).
Tot zover groet Henk 

Leen:

Wat Doeksen niet zag aankomen en ook Teso en Wagenborg niet was de snelle toename van het aantal auto's in die tijd.
In 1955 kwam bij Teso de Dageraad in de vaart die binnen 10 jaar al weer aan Doeksen werd verkocht.
Men ging over op kopladingsschepen.

De Friesland kon nauwelijks auto's vervoeren, de capaciteit was al snel veel te klein.
Daarom bleek de Dageraad een buitenkans.
Ook dat bleek niet voldoende.
De Schellingerland 1 en 2 moesten de capaciteit aanvullen.
Niet erg economisch natuurlijk, 4 schepen naar Terschelling en dan ook nog de Vlieland en Oost Vlieland in dienst.

De Friesland was dus wel fraai, maar al snel voldeed ze niet aan de behoefte.

Dat blijkt ook wel aan de inzet van haar in de reguliere dienst.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie