Commercieel succes of niet, de veerdienst naar Terschelling bestond al vele jaren uit meerdere boten die de overtocht tegelijkertijd maakten. De Noord Nederland was in die de tijd de "autoboot" en er kon inderdaad meer vracht mee dan op de oude Friesland. Maar op de Friesland konden meer passagiers mee, de accomodatie was comfortabeler en boot vaarde sneller. De Noord Nederland met vracht en auto's vertrok altijd eerder dan de Friesland volgens het vol=vol princiepe, de Friesland vaarde exact op dienstregeling. In rustiger -door de weekse- periodes was er 1 boot (of bij onderhoud van 1 van beide schepen) en dat wisselde soms de Noord Nederland soms de Friesland, maar meestal vaarden ze tegelijkertijd, beide booten waren dus echt tegelijkertijd nodig.
Later kwam de Midsland met de Koegelwick, maar ook toen was niet altijd capaciteit genoeg dus was er de Schellingerland II en later de Noord Nederland (bereboot) nodig. En nu vaart de huidige Friesland ook niet alleen....
Waarom destijds de oude NN eerder is verkocht dan de oude Friesland weet ik niet, ik denk dat de Friesland voor piek vaarten tijdens grote drukte meer voldeed vanwege de extra passagiers capacitiet, en daarnaast zou emotionele waarden ook een rol hebben kunnen gespeeld (Friesland = mooi schip).
Tot zover groet Henk