Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
Humtidumty:
Naast De Oost-Vlieland en de Noord-Nederland heeft ook de Friesland zo'n hoge boeg.
Zie voorbeeldfoto van schellingerland-site
Uiteraard kan dit een leerproces zijn geweest, maar alle schepen van die tijd hadden zo'n hoge neus volgens mij.
natureboy:
Hallo Humtidumty,
Klopt helemaal, wat je zegt, maar de Friesland stond in eerste instantie op tekening zonder een hoge bak, pas in een vrij laat stadium van het ontwerp is de hoge kop toegevoegd, staat nog goed ook. Voor een zeeschip is een hoge kop een voordeel, je hebt volkomen gelijk als je zegt dat alle schepen uit die tijd een hoge kop hadden, zelfs nu nog en containerschepen hebben nu nog vaak een soort golfbreker voor de containers
Groet Pieter
Marten-Jan van Zanden:
Heb besloten om vooralsnog Dhr. Kuiter niet lastig te vallen met vragen over de Noord-Nederland.
Aangezien ook Willem Boot een tijdje geleden nog vragen had zal er niet veel meer bekend zijn.
Marten-Jan van Zanden:
Even over de bouw van de Oost-Vlieland.
Kijkt een rederij voor een ontwerp van een nieuw te bouwen boot naar ontwerpen van andere, eerder gebouwde boten van andere rederijen of gaat men uit van een volledig eigen ontwerp.??
De Oost-Vlieland werd uiteindelijk 3 jaar voor het aanschaffen van de "De Dageraad" opgeleverd.
natureboy:
Nu ik er langer bij stilsta, de Noord Nederland (ex Dageraad) was al een jaar in de vaart toen de Friesland werd opgeleverd door de werf, maar Doeksen heeft het toen nog niet nodig gevonden om een schip te bouwen wat op uitbreidend autovervoer ingericht was, dus ik denk dat de TESO en de TSM nog hun een eigen koers volgden, aangepast aan debehhoefte van Texel resp. Terschelling.
Piet
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie