Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Noord-Nederland (ex- De Dageraad)

<< < (11/70) > >>

Jan Leenstra:
Je weet maar nooit als ie weer wat heeft binnen gekregen. Temeer omdat ze nu daadwerkelijk met het boek zijn begonnen over de Teso.

andre:
Wat ik me afvraag is of de oost vlieland uit 1962 ontworpen is met als uitgangspunt de Noord nederland (ex dageraad). In mijn visie zijn er veel overeenkomsten als je zo de plaatjes bekijkt. (achterdek, opbouw, en onderwaterschip).  In het boek van J Boot wordt wel over de problemen welke de Noord nederland had gesproken zoals de overhellende boeg van dit schip welke problemen gaf bij het aanmeren. maar niet over het ontwerp van het schip en de oost vlieland. Ben erg benieuwd of iemand iets weet omtrent de ontwerpen van deze mooie schepen.

natureboy:


Hallo Andre,

Zo op het eerste gezicht zitten er veel overeenkomsten tussen de ontwerpen van de Oost Vlieland en de Noord Nederland. deels zijn die uit scheepsbouwkundig opzicht te verklaren, de machinekamer achteruit heeft als voordeel dat je geen lange schroefastunnel en schroefas nodig hebt (dus kosten en ruimtebesparing), maar er was ook een groot verschil, de Noord Nederland was ontworpen om een (voor die tijd) groot aantal auto's te vervoeren, daarom liep het autodek ook ver naar voren door, tot onder de salon zelfs.
De Oost Vlieland had in eerste instantie op die plaats een restaurant, en dus eigenlijk maar weinig vrije dekruimte voor auto's en bagagewagentjes, Vlieland is immers autovrij.
Ik herinner me dat de fietsen in het hoogseizoen op het schoorsteendek achter neer werden gezet, zal de foto bijsluiten, 
De Oost Vlieland is volgens mij ontworpen door degene die ook de oude Friesland heeft ontworpen, maar dar weet Willem Boot denk ik meer van

Groeten Piet Sytema

andre:
Heb ook wel het idee dat de oost vlieland 1962 in aangepast aan de situatie voor vlieland. Het uitgangspunt en al het goede van de noord nederland hiervoor als lijdraad heeft gediend kan ik me goed voorstellen.
Heb ook een lijnenplan van de oost vlieland op de kop getikt van een ontwerpbureau uit rotterdam, maar of deze het schip ook ontworpen hebben is mij helaas nooit duidelijk geworden.

natureboy:
Hoi Andre,

Nog even een antwoord, er is wel wat voor te zeggen, wat je zegt. Een hoge kop is natuurlijk alleen voor het vaargebied van de Oost  Vlieland wel prettig, het kanin het zuider Stortemelk flink tekeer gaan met een Noord Westen wind, en  ik kan me niet herinneren dat de Oost Vlieland door harde wind uit de vaart werd genomen, toen ik op de loodsboot Zeekoet zat heb ik haar ook met erg slecht weer door het Stortemelk zien gaan, zou heel goed kunnen dat Doeksen met een schuin oog naar de Noord Nederland heeft gekeken, maar die voer toen nog onder de naam Dageraad op Texel en kwam pas in 1965 op de route Terschelling Harlingen v.v. Doe er nog een foto van de Noord Nederland bij gemaakt in de zomer 1966 in Harlingen.

Groet Piet

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie