Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
Marten-Jan van Zanden:
Gijs, we hebben erg lang gezocht naar de Noord-Nederland. We??? ja, Kuiter van Texel de meest belangrijke, Ik en vele anderen in een maatje daar onder. Reken maar dat dat er echt gezocht is en het resultaat heb je helaas in een aantal berichten kunnen lezen. De noord-Nederland staat niet op bovengenoemde foto. Kijk maar eens naar het achterschip. Bovendien is ze dus helaas al eerder vergaan.
Vriend:
Volgens de eerdere berichten is het schip zeer waarschijnlijk geborgen tijdens de havenuitbreiding in Luanda. Dat is alweer wat jaartjes geleden. Er was toen wel zo goed als zeker een positie bepaald waar het schip lag toen het zonk. Daar lagen nog meer wrakken die ook verwijderd zijn om de havenuitbreiding mogelijk te maken. En als je nog satellietbeelden zou hebben van voor de berging, dan is de kans zeer klein dat het schip daar drijvend op te zien is. We hebben met de Oost-Vlieland gezien hoe dat in zijn werk gaat. Optakelen en tegelijkertijd de snijbrander er direct in. Dat zal zeer waarschijnlijk ook het lot van de Noord-Nederland geweest zijn.
Gijsha:
Zelf heb ik ook veel moeite gedaan om het uit te vinden (contact met Nederlandse ambassade, Norske Veritas, etc.), maar inderdaad geen nieuwe inzichten gekregen. Maar ik vond dit toch wel een interessante poging.
Hierbij een plaatje van het schip vanuit een ongebruikelijk perspectief.
Groet,
Gijs Hesselink
Wim Vink:
Noord-Nederland aan de kade te WTs, 1970.
foto: Pieter Sytema
rovinge:
1973, Paasweekend Vlieland.
Vertrek/overtocht vanuit Harlingen naar Vlie, met de Noord-Nederland in het kielzog van de Oost-Vlieland (maar halverwege kwam ie de Oost-Vlieland altijd voorbij omdat ie net wat sneller voer...)
Gedigitaliseerde dia's van mijn vader. Enkele van zijn dia's zijn als is eerder op enkele FB-pagina's gepost.
Roel
1.
2.
3.
4.
5.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie