Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
Wim Vink:
Ongedateerde foto van de Noord-Nederland die in de Terschellinger haven over de kont zwaait op de staalkabel.
foto: coll. Anja de Haan
Gijsha:
--- Citaat van: Janha op 30 november 2016, 17:53:28 ---Ik heb het berichtje uit de Texelse Courant nog omgezet naar jpg. dan is het gelijk te zien.
Groet.
--- Einde van citaat ---
Het is alweer enige tijd geleden dat ik een zoekbericht heb geplaatst op het forum van shipsnostalgia.com betreffende de Noord-Nederland in Luanda. Vandaag kreeg ik deze reactie, willen jullie er eens naar kijken?
"Naar aanleiding van jouw vraag in Ships Nostalgia heb ik nog eens met Google Earth in de haven van Luanda de vroegere Noord Nederland geprobeerd te zoeken.
Zou het kunnen dat op het meest recente beeld van 3-2-2016 het schip
langszij het droogdok ligt op 8°46'54.15"Z en 13°16'15.60"O ben benieuwd naar jouw reactie (lengte 56m90 komt overeen)."
Op bijgaand plaatje is de positie met een gele stip gemarkeerd.
Groet,
Gijs Hesselink
Marten-Jan van Zanden:
Sorry Gijs, maar het is niet de Noord-Nederland.
Gijsha:
Dag Marten-Jan,
Bedankt voor de reactie. Heb je argumenten voor je mening, behalve dan dat alle informatie die kant op wijst? Zojuist ontving ik nog de volgende aanvullende info:
"Wat een snelle reactie, het zou inderdaad om de gele stip gaan. De voormalige Noord Nederland onderhield een verbinding Luanda- Soyo-Cabinda echter het leger gaf militaire lading voorrang waardoor er geen rekening met vertrektijden en dus de passagiers gehouden werd. De haven van Luanda (toenmalig directeur Santos Almeida) heeft toen het schip overgedaan aan het leger. In 1977 schijnen nogal wat vluchtelingen (er wordt gesproken over duizenden) met het schip uit Luanda vertrokken te zijn. Zelfs circa 300 naar San Tomé. Ten noorden van Luanda ligt het scheepskerkhof Praia de Sariko/Praia do Santiago of ook wel het Karl Marx beach genoemd hier ligt dus wel de Karl Marx (naam staat nog op de achtersteven) die ook op de Cabotang lijst van 1984/1985 staat.
Google earth levert niet veel detail maar ben benieuwd naar de reactie van de experts".
Groet,
Gijs Hesselink
Germen:
Marten - Jan heeft gelijk!
Geen van schepen alle is de Noord - Nederland!
Gr. Germen
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie