Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
Vriend:
Wat in deze situaties nog wel eens gebeurt, is dat je dingen gaat zien die je wilt zien. Het is dan nog wel eens lastig om objectief te blijven. Ik deel de mening van Willem dat het waarschijnlijk een gevalletje helaas is. Toch vind ik het wel nader onderzoek waard (anders had ik de link ook niet geplaatst), al zou het alleen maar zijn om met zekerheid vast te stellen dat dit 'm niet is.
Even wat kenmerken wat meer in detail die mij hebben doen besluiten om deze foto aan een grondige inspectie te onderwerpen:
De vorm van de kop;
Het anker dat duidelijk uitsteekt vertoont zeer veel gelijkenis;
De ankerlier staat op dezelfde plek, al staat die natuurlijk vaak op deze plek;
De bolders vooraan staan op dezelfde plek;
Achter de ankerlier lijk je op het dek de contouren van de ronde voorzijde van de salon te zien;
Verder naar achteren zie je spanten waar het dek door is, daar zou het autodek onder kunnen zitten. Die spanten zien er bij veel schepen echter ongeveer hetzelfde uit;
Geen dichte verschansing op de kop.
Zaken waardoor dit niet is wat we zoeken:
De bolders achter de ankerlier staan verder naar buiten;
De berghouten op de kop staken erg ver uit en zie je niet op deze foto, al zou het kunnen dat we tegen de bovenste aankijken en het vertekent omdat de reling weg is;
Het schip lijkt iets breder, alleen heb je niet iets waaraan je de grootte kunt afleiden;
Rechts naast het gat in de romp lijkt nog een stukje accomodatie overeind te staan, maar die staat een stukje van de rand, de NN had geen gangboorden
Op dezelfde plek lijk ik een bolder te zien, die zat daar natuurlijk niet.
Het schip kan natuurlijk een keer grondig verbouwd zijn, de laatste foto's dateren immers van begin jaren 80 van de vorige eeuw. Berghouten kun je er ook vanaf varen, dat hebben we bij de Oost-Vlieland gezien, alleen de kop lijkt nog wel redelijk intact. Je moet aardig rossen wil je die dingen eraf krijgen. Je kunt helaas niet zien of de romp geklonken is en het ankerkluis kan ik helaas niet ontdekken. Tot zover mijn analyse.
willem boot:
--- Citaat van: dageraad op 2 augustus 2010, 07:53:06 ---Gelukkig in het bezit van een nieuwe pc (de vorige had na een crash niet veel meer waarde als het getoonde wrak). Ik geloof niet dat dit de Noord Nederland ex Dageraad is. al heeft dit wrak op het eerste gezicht wel overeenkomstige lijnen, maar de Noord Nederland had diepe ankerkluizen en die kan ik op deze foto niet ontdekken. Ook het luikhoofd voor de ankerwinch klopt niet. Voor de ankerwinch had de Noord Nederland geleidebanen waarop de ankerkettinen liepen en die kan ik bij dit wrak ook niet ontdekken. Jammer, maar de complimenten voor het speurwerk, Jeroen.
Pieter
--- Einde van citaat ---
Correct, Pieter. Er zijn nog meer afwijkingen, maar ik laat het hier maar bij, het is voldoende zo.
Dus: nietes.......
Wim Vink:
Foto van de NN te Harlingen, 21 juli 1967.
Foto: © Wim Vink
Vriend:
Mooie plaat Wim. Met deze lichtinval kun je mooi de zeeg zien en de scherpe kop.
Na een hoop roestig oud ijzer en loos alarm mijnerzijds, plaats ik ook maar weer een wat fraaier plaatje. Een ansichtkaart van Van Leer's Fotodrukind. N.V. uitgave J. Jellema (De Koog). Op de foto is De Dageraad te zien vlak na de aanpassingen aan de kop waarbij de verschansing is ingekort en de extra berghouten zijn aangebracht. Dit is in maart 1956 gedaan bij de Oranjewerf te Amsterdam, de ansichtkaart is gestempeld juni 1957. Opvallend is de schrijfwijze van Oude Schild (met spatie ertussen). Weet iemand waarom de berghouten op de kop ook wel 'berghouten van Ringma' worden genoemd?
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 9 augustus 2010, 21:36:00 ---Mooie plaat Wim. Met deze lichtinval kun je mooi de zeeg zien en de scherpe kop.
Na een hoop roestig oud ijzer en loos alarm mijnerzijds, plaats ik ook maar weer een wat fraaier plaatje. Een ansichtkaart van Van Leer's Fotodrukind. N.V. uitgave J. Jellema (De Koog). Op de foto is De Dageraad te zien vlak na de aanpassingen aan de kop waarbij de verschansing is ingekort en de extra berghouten zijn aangebracht. Dit is in maart 1956 gedaan bij de Oranjewerf te Amsterdam, de ansichtkaart is gestempeld juni 1957. Opvallend is de schrijfwijze van Oude Schild (met spatie ertussen). Weet iemand waarom de berghouten op de kop ook wel 'berghouten van Ringma' worden genoemd?
--- Einde van citaat ---
Ringma was een ingenieur van RWS die in die periode zich nogal eigenmachtig bezig hield met "al die grote schepen in mijn haven". Zie EEE, "Walvoorzieningen" (o.i.d., ik zit niet elke dag met m'n kop in eigen werk). De man had alvast maar even wat tekenwerk gedaan. De hoge palen langs de kaden beschadigden de kop van DD snel wegens de grote overhang. Voor TESO was dat wel makkelijk: die vent z'n zin geven, zoveel kost het niet en dan is-ie misschien weer even zoet.
Zeker in die tijd gedroeg RWS zich alsof zij de bootdienst op Texel hadden uitgevonden. Soms zie je in de historie parallellen met het heden, maar daar heb ik het nu even niet over..... ;)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie