Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Noord-Nederland (ex- De Dageraad)

<< < (48/70) > >>

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op 22 maart 2010, 20:03:09 ---Een foto genomen vanaf de bovenkant van het stuurhuis in december 1974 op de Oranjewerf in Amsterdam. Vlak voor vertrek richting Congo moet dat geweest zijn. In het topic over scheepsmodellen heeft Pieter een foto geplaatst van de Noord-Nederland met mensen op het brugdek. Opmerkelijk omdat dit niet was toegestaan. Bij de TESO was er geen hekje voor het brugdek, maar ik heb ook geen foto's gezien dat er bij de TESO mensen op het brugdek stonden. Bij Doeksen is later een hekje geplaatst zoals op deze foto te zien is, zodat passagiers niet op het brugdek konden komen.



--- Einde van citaat ---

Goed gezien, Jeroen. Ik had er trouwens zelf nooit op gelet. Op het revisieplan, zijaanzicht, dat ik destijds van de ASM kreeg staat wel een deklamp op die plaats aangegeven, maar op de dekplannen is de plaats van die lampen niet aangegeven, zodat zowel bouwer als ik over dat detail hebben heengekeken.

Vriend:
Bouwnummer 371 van de Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij. De Dageraad kwam van de werf ASM, die door TESO destijds niet was uitgenodigd om een offerte uit te brengen. Men had er op de een of andere manier toch kennis van genomen en bracht de scherpste offerte uit en ontving uiteindelijk de order.

Vriend:
Een kijkje in de machinekamer van de Noord-Nederland (ex De Dageraad). De foto is genomen in 1974 vlak voor vertrek naar Angola. Je ziet een Industrie 8D7, afkomstig van de Motorenfabriek "De INDUSTRIE" van D. en Joh. Boot te Alphen aan de Rijn (geen familie van overigens).

In de typeaanduiding staat de 8 voor het aantal cilinders,
De D staat staat voor diesel, soms ook met VD (viertakt diesel) aangeduid.
Tot slot staat de 7 voor het type cilinder, bij de 7 betekent dit een boring x slag van respectievelijk 305 x 460 mm.
Je kunt ook nog letters achter het type cilinder vinden. Die hebben dan te maken met (hoge) drukvulling d.m.v. een turbine eventueel met tussenkoeling. Deze machine levert 600 APK bij 350 omwentelingen per minuut (een toerental waarbij je auto allang is afgeslagen  ;D).

Vriend:
Een foto genomen eind 1974 van de salon onder het autodek van de Noord-Nederland (ex De Dageraad). Deze foto zal van achter de bar genomen zijn. De deur aan het einde gaf toegang tot de machinekamer.

natureboy:
Mooie foto Jeroen, deze kende ik nog niet, hij is genomen staande op de trap naar beneden, het barretje (dat er trouwens pas in 1972 in kwam,) was meer naar bakboord, de deur op de achtergrond gaf toegang tot een gangetje waardoor je door nog een deur in de machinekamer kwam. De foto's die Jan heeft geplaatst, heb ik in kleur en die heb ik al eens eerder geplaatst. Ik hoop nog steeds dat ik bij het doorspitten en digitaliseren van de dia's in het Behouden Huys ooit eens foto's van de bovenste salon tegenkom. Wishful thinking maar wie weet?

Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie