Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
PiebeJanMan:
--- Citaat van: willem boot op 20 maart 2010, 15:02:34 ---Het verbod op de zeeg van SI kwam voort uit het probleem, dat bij afrijden van de kopladingboot (want daar ging het om), vooral zware vrachtwagens een risico opleverden indien bijvoorbeeld de motor ?n remmen zouden weigeren en ze zo op dek terug zouden lopen. Daar zit wat in. Dat is de reden dat na de Prins Willem-Alexander van de PSD er geen kopladers meer zijn gebouwd met een zeeg. Een andere reden was scheepsbouwkostentechnisch: het construreren van een zeeg, die bij dit soort schepen eigenlijk overbodig is, was een dure aangelegenheid. Het is nu eenmaal gemakkelijker om een rechte lijn neer te zetten en dus goedkoper.
--- Einde van citaat ---
En dat is toch precies hetzelfde op elke willekeurig helling, bijvoorbeeld voor een brug over een kanaal? Beetje een rare reden zou ik zeggen...
Vriend:
De laatste foto's van de Kalua die ik gezien heb zijn van eind 1982 en genomen door Koert Brouwer en zijn o.a. te zien op de site van Germen de Groot. http://doeksenveerboten.blogspot.com/2007/12/ms-noord-nederland-ex-dageraad.html
Op het Scheepvaartforum staan de foto's ook met nog een reactie van de maker van deze foto's zelf. Hij is niet aan boord geweest (mocht niet) maar kon zien dat de koffiesalon boven een puinhoop was, de houten potdeksels er in brokstukken bij hingen en de voorste ramen waren vervangen door plexiglas. In het boek 'Een eeuw eigen' dat Willem Boot schreef voor het 100 jarig jubileum van de TESO staat op blz 296 ook nog een foto van de Kalua in januari 1981. Wel opvallend dat er na begin jaren 80 geen foto's meer gemaakt zijn.
Tijdens de forummeeting van afgelopen zomer vertelde Arthur dat hij het schip ook een keer gezien heeft, ik weet alleen niet of dat voor of na eind 1982 was.
Om heel eerlijk te zijn wil ik eigenlijk niet eens weten wat er met het schip gebeurd is. Ze zal vast gesloopt zijn of er bij liggen als de Oost-Vlieland. Waarom ik niet wil weten wat er met het schip gebeurd is? Ten eerste word je er niet vrolijk van. Ten tweede vind ik de mysterie rond dit schip wel iets hebben, het is een beetje bij het schip gaan horen.
Jan Leenstra:
Dit zijn de laatst bekende foto's waar Jeroen het over heeft. Ze stonden ook hier op de hoofdsite.
willem boot:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 20 maart 2010, 17:12:10 ---
--- Citaat van: willem boot op 20 maart 2010, 15:02:34 ---Het verbod op de zeeg van SI kwam voort uit het probleem, dat bij afrijden van de kopladingboot (want daar ging het om), vooral zware vrachtwagens een risico opleverden indien bijvoorbeeld de motor ?n remmen zouden weigeren en ze zo op dek terug zouden lopen. Daar zit wat in. Dat is de reden dat na de Prins Willem-Alexander van de PSD er geen kopladers meer zijn gebouwd met een zeeg. Een andere reden was scheepsbouwkostentechnisch: het construreren van een zeeg, die bij dit soort schepen eigenlijk overbodig is, was een dure aangelegenheid. Het is nu eenmaal gemakkelijker om een rechte lijn neer te zetten en dus goedkoper.
--- Einde van citaat ---
En dat is toch precies hetzelfde op elke willekeurig helling, bijvoorbeeld voor een brug over een kanaal? Beetje een rare reden zou ik zeggen...
--- Einde van citaat ---
Niet helemaal. Op een koplader kan het zijn dat er nog andere wagens op het dek staan en die kunnen dan geen kant op. Op de meeste taluds in wegen kan je nog wel ergens heen.
Vriend:
Een foto genomen vanaf de bovenkant van het stuurhuis in december 1974 op de Oranjewerf in Amsterdam. Vlak voor vertrek richting Angola moet dat geweest zijn. In het topic over scheepsmodellen heeft Pieter een foto geplaatst van de Noord-Nederland met mensen op het brugdek. Opmerkelijk omdat dit niet was toegestaan. Bij de TESO was er geen hekje voor het brugdek, maar ik heb ook geen foto's gezien dat er bij de TESO mensen op het brugdek stonden. Bij Doeksen is later een hekje geplaatst zoals op deze foto te zien is, zodat passagiers niet op het brugdek konden komen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie