Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
willem boot:
--- Citaat van: dageraad op 19 maart 2010, 20:53:29 ---Hallo Jeroen.De verschansing van de Noord Nederland is eerder- al bij de TESO- korter geworden, tegelijk met het aanbrengen van extra berghouten. Kijk maar eens naar de lengte van de verschansing t.o.v. de twee patrijspoorten bij het model en in de Doeksen kleuren. In -ik meen 1967- is hij vervangen door een reling, tegelijk met het aanbrengen van het brede raam in het stuurhuis.
Persoonlijk bevalt mij de reling beter, maar -met of zonder verschansing- bij de Noord Nederland, en ook Oost Vlieland en Friesland, vallen de huidige, zielloze en sfeerloze gedrochten van Doeksen volledig in het niet. Alleen de Midsland kan nog een beetje het predikaat "schip" waarmaken.
Overigens, als ik dat model zie, jeuken mijn handen om de Noord Nederland nog een keer te bouwen, ik heb een 1:100 model staan, ik wil nog een keer een varend 1:50 model bouwen en ik kijk dan ook uit naar de andere foto's uit deze serie.
Pieter
--- Einde van citaat ---
Joingens, laten we niet vergeten dat de bouwwijze van de tegenwoordige ferries, waarop vooral de klassieke "zeeg" ontbreekt, een direct gevolg is van eisen Scheepvaartinspectie. Een "zeeg" in dit soort boten mag nu niet meer. Overigens een logische regel.
Wim Vink:
--- Citaat van: willem boot op 20 maart 2010, 14:03:02 ---"Geloof kan bergen verzetten". Ook al ga je regelmatig met Google-Earth aan de slag, ik heb nog steds niks kunnen zien. Jongens, het bootje is in '74 verkocht. De meeste schepen halen zoiets tegenwoordig niet meer onder "beschaafde" omstandigheden, laat staan daar.
--- Einde van citaat ---
Begrijp me goed: ik ben niet perse op zoek naar het schip zelf, want ook ik denk dat het niet meer bestaat.
Maar ik zou wel meer exactere gegevens (b.v. jaartal) willen zien van ondergang c.q. sloop, hoe triest dat resultaat soms kan zijn.
Echter, we kunnen niet alles bewaren. In mijn bushobby was een gevleugeld woord van onze voorzitter dikwijls:
"Niet bewaren, maak er maar mooie foto's van".
Dat motto hanteer ik nog steeds, ook voor schepen.
En soms heb je geluk en blijft een stuk historie werkelijk bewaard.
Deze NN is volgens mij al enige tijd niet meer onder ons. Maar sinds welk jaar..........?
PiebeJanMan:
--- Citaat van: willem boot op 20 maart 2010, 14:09:07 ---Joingens, laten we niet vergeten dat de bouwwijze van de tegenwoordige ferries, waarop vooral de klassieke "zeeg" ontbreekt, een direct gevolg is van eisen Scheepvaartinspectie. Een "zeeg" in dit soort boten mag nu niet meer. Overigens een logische regel.
--- Einde van citaat ---
Volgens mij komt dit gewoon omdat de bouw- en engineeringkosten gewoon een stuk lager zijn bij schepen zonder zeeg. In de Rules van Lloyds wordt zeeg ook nog steeds vermeld, dus je mag het natuurlijk nog toepassen!
willem boot:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 20 maart 2010, 14:48:58 ---
--- Citaat van: willem boot op 20 maart 2010, 14:09:07 ---Joingens, laten we niet vergeten dat de bouwwijze van de tegenwoordige ferries, waarop vooral de klassieke "zeeg" ontbreekt, een direct gevolg is van eisen Scheepvaartinspectie. Een "zeeg" in dit soort boten mag nu niet meer. Overigens een logische regel.
--- Einde van citaat ---
Volgens mij komt dit gewoon omdat de bouw- en engineeringkosten gewoon een stuk lager zijn bij schepen zonder zeeg. In de Rules van Lloyds wordt zeeg ook nog steeds vermeld, dus je mag het natuurlijk nog toepassen!
--- Einde van citaat ---
Het verbod op de zeeg van SI kwam voort uit het probleem, dat bij afrijden van de kopladingboot (want daar ging het om), vooral zware vrachtwagens een risico opleverden indien bijvoorbeeld de motor ?n remmen zouden weigeren en ze zo op dek terug zouden lopen. Daar zit wat in. Dat is de reden dat na de Prins Willem-Alexander van de PSD er geen kopladers meer zijn gebouwd met een zeeg. Een andere reden was scheepsbouwkostentechnisch: het construreren van een zeeg, die bij dit soort schepen eigenlijk overbodig is, was een dure aangelegenheid. Het is nu eenmaal gemakkelijker om een rechte lijn neer te zetten en dus goedkoper.
willem boot:
--- Citaat van: Wim Vink op 20 maart 2010, 14:28:49 ---
--- Citaat van: willem boot op 20 maart 2010, 14:03:02 ---"Geloof kan bergen verzetten". Ook al ga je regelmatig met Google-Earth aan de slag, ik heb nog steds niks kunnen zien. Jongens, het bootje is in '74 verkocht. De meeste schepen halen zoiets tegenwoordig niet meer onder "beschaafde" omstandigheden, laat staan daar.
--- Einde van citaat ---
Begrijp me goed: ik ben niet pers? op zoek naar het schip zelf, want ook ik denk dat het niet meer bestaat.
Maar ik zou wel meer exactere gegevens (b.v. jaartal) willen zien van ondergang c.q. sloop, hoe triest dat resultaat soms kan zijn.
Echter, we kunnen niet alles bewaren. In mijn bushobby was een gevleugeld woord van onze voorzitter dikwijls:
"Niet bewaren, maak er maar mooie foto's van".
Dat motto hanteer ik nog steeds, ook voor schepen.
En soms heb je geluk en blijft een stuk historie werkelijk bewaard.
Deze NN is volgens mij al enige tijd niet meer onder ons. Maar sinds welk jaar..........?
--- Einde van citaat ---
De laatste mij bekende foto's dateren van begin jaren '80, ik meen zelfs 1981.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie