Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
Vriend:
Vandaag was ik vrij en heb mijn stalen ros uit de winterslaap gehaald. Na wat gepof en gepruttel de V4 tot leven gewekt en koers gezet richting Texel voor een rondje over het eiland. Volgens Willem staat er op het hoofdkantoor van de TESO een model van "De Dageraad" in de kleuren zoals bij de indiensttreding. Het hoofdkantoor was geopend en inderdaad, een zeer fraai model van "De Dageraad". De vriendelijke medewerkster van de TESO vond het goed dat ik wat plaatjes maakte wat best lastig was met zo'n glazen kap eroverheen. Kunnen we eindelijk zien welke kleuren het schip had in een tijd dat de meeste foto's zwart-wit waren.
Links zie je het Peperhuisje en de plaats waar o.a. De Dageraad vroeger aanmeerde. Rechts is het voormalige havengebouw van de TESO in de haven van Oudeschild dat tegenwoordig dienst doet als hotel.
Dan de kleuren! Het wit en zandgeel waren geen verrassing. Ik had echter niet eerder gezien dat het onderwaterschip rood was en het groen/blauw daarboven (lijkt erg op turquoise) was feller dan ik dacht. Onder het topic scheepsmodellen van Doeksen-schepen zal ik de hele reportage plaatsen.
Vriend:
Bij de TESO is de kopverschansing inderdaad al een keertje ingekort. Je hebt goed gezien dat dit 1:50 is, ik vroeg me al af welke schaal jouw model heeft. Er stonden trouwens nog meer modellen die volgens mij 1:100 zijn, ??n van de enkeldekkertjes (Marsdiep of Texelstroom) en de Zeemeeuw. Tja, die charme van die oude schepen hebben de huidige TESO-mastodonten ook niet meer, al zijn het prima boten en vooral erg functioneel. De motorschepen van de jaren 40, 50 en 60 vind ik persoonlijk de mooiste, mooier nog dan de stoomschepen uit de periode ervoor. Helaas kwam ik pas in 1975 kijken en is veel van dit mooie spul naar het schroot of de kelder gegaan voordat ik ervan kon genieten.
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 19 maart 2010, 21:07:31 ---Bij de TESO is de kopverschansing inderdaad al een keertje ingekort. Je hebt goed gezien dat dit 1:50 is, ik vroeg me al af welke schaal jouw model heeft. Er stonden trouwens nog meer modellen die volgens mij 1:100 zijn, ??n van de enkeldekkertjes (Marsdiep of Texelstroom) en de Zeemeeuw. Tja, die charme van die oude schepen hebben de huidige TESO-mastodonten ook niet meer, al zijn het prima boten en vooral erg functioneel. De motorschepen van de jaren 40, 50 en 60 vind ik persoonlijk de mooiste, mooier nog dan de stoomschepen uit de periode ervoor. Helaas kwam ik pas in 1975 kijken en is veel van dit mooie spul naar het schroot of de kelder gegaan voordat ik ervan kon genieten.
--- Einde van citaat ---
De moedellenserie van TESO is vanaf de overdracht van de 'Molengat' tot stand gekomen. Dat werfmodel werd er toen contractueel bijgeleverd en had schaal 1:100, anders werd het te groot. Theo Hoogerheide was na de publicatie van "Texelstoom" in 1980 volledig "outgedropt en omgeturnd" ten aanzien van geschiedenis (toen ik met dat boek begon zei hij over de telefoon: "Historie, oude rotzooi"). Hij vond zo'n model prachtig. Hij heeft me toen gevraagd of ik niet kon zorgen voor "een paar modellen van de oude bootjes" en zo is de modellenserie tot stand gekomen. Ik heb het hele traject vanaf opzoeken tekeningen tot aan bouw en aflevering begeleid(de 'Ada van Holland', de 'De Dageraad' (1) en de 'Zeemeeuw' heb ik zelf getekend, de overige tekeningen -ik kon lang niet altijd een eindrevisie te pakken krijgen- waar nodig bijgesteld). De serie is in 2006 afgerond met de klipper en de 'Voorwaarts'.
Alle bootjes vanaf de 'Marsdiep'(2) zijn wegens de omvang 1: 100, het oude spul allemaal 1:50. Bij een interne verbouwing van het hoofdkantoor zijn zelfs speciale nissen ingebouwd. Een aantal modellen wordt regelmatig tentoongesteld in het museum in Oudeschild.
Wim Vink:
--- Citaat van: Vriend op 19 maart 2010, 20:26:28 ---Vandaag was ik vrij en heb mijn stalen ros uit de winterslaap gehaald. Na wat gepof en gepruttel de V4 tot leven gewekt en koers gezet richting Texel voor een rondje over het eiland.
--- Einde van citaat ---
@ Jeroen: je hebt je vrije dag zeer nuttig besteed. Bedankt voor de mooie foto's.
@ WB: bedankt voor je inspanningen om die modellen gerealiseerd te krijgen.
@ Allen: weet iemand de status van de zoektocht naar dit schip? Naar mijn idee waren we "gestrand" met een foto vanaf Google, waarbij het leek dat er een wrak in een Afrikaanse haven lag. Maar daarna ben ikzelf het spoor even bijster. Staan er nog contacten open via b.v. email of zijn de mogelijkheden uitgeput?
willem boot:
--- Citaat van: Wim Vink op 20 maart 2010, 12:08:11 ---
--- Citaat van: Vriend op 19 maart 2010, 20:26:28 ---Vandaag was ik vrij en heb mijn stalen ros uit de winterslaap gehaald. Na wat gepof en gepruttel de V4 tot leven gewekt en koers gezet richting Texel voor een rondje over het eiland.
--- Einde van citaat ---
@ Jeroen: je hebt je vrije dag zeer nuttig besteed. Bedankt voor de mooie foto's.
@ WB: bedankt voor je inspanningen om die modellen gerealiseerd te krijgen.
@ Allen: weet iemand de status van de zoektocht naar dit schip? Naar mijn idee waren we "gestrand" met een foto vanaf Google, waarbij het leek dat er een wrak in een Afrikaanse haven lag. Maar daarna ben ikzelf het spoor even bijster. Staan er nog contacten open via b.v. email of zijn de mogelijkheden uitgeput?
--- Einde van citaat ---
"Geloof kan bergen verzetten". Ook al ga je regelmatig met Google-Earth aan de slag, ik heb nog steds niks kunnen zien. Jongens, het bootje is in '74 verkocht. De meeste schepen halen zoiets tegenwoordig niet meer onder "beschaafde" omstandigheden, laat staan daar.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie