Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
Vriend:
Veel kleurenansichten uit die tijd zijn knalhard van kleur. Kijk maar naar de exemplaren die ik eerder plaatste in dit topic. Je ziet het al aan de kleur blauw van de lucht. Op zwart-witfoto's van De Dageraad kun je aan de grijstint al zien dat de kleur van het onderwaterschip minder hard en donker is dan op deze foto. Toch denk ik dat deze aardig in de buurt komt, in ieder geval dichter dan de foto's met het knalblauwe onderwaterschip en grijze band rond de ramen.
Marten-Jan van Zanden:
Onderwaterschip. lucht etc etc. heb je gelijk aan.
Maar kijk eens naar de kleur van de boot zelf.
Was toch wit en niet geelachtig.
willem boot:
--- Citaat van: Pollendam op 10 maart 2010, 22:00:24 ---Onderwaterschip. lucht etc etc. heb je gelijk aan.
Maar kijk eens naar de kleur van de boot zelf.
Was toch wit en niet geelachtig.
--- Einde van citaat ---
Nee, het dekhuis op het promenadedek was wit, daaronder (op het laaddek) was de kleur een soort zandgeel, bijna zoals de schoorstenen van de Provinciale Zeeuwse boten, maar dan iets lichter.
willem boot:
Ter aanvulling: het "sprongetje" betrof een ontwerpfout -als je daar al van kan spreken- die noch door de ontwerper (Bureau voor Scheepsbouw De Groot) noch door TESO in het begin was opgemerkt. De bouw was toen al zo ver gevorderd, dat het foutje pas opgemerkt werd op het moment dat men eens keek hoe de stand van zaken was. Zodoende kon de werf er niet voor aansprakelijk worden gesteld en moest TESO de centen zelf ophoesten.
In die tijd had de directeur van TESO niet veel in de melk te brokken bij zijn commissarissen. In de Raad van Commissarissen speelde de voorzitter, De Lugt, een zeer zware rol en omdat die nu eenmaal het laatste fiat aan het ontwerp had gegeven, kon hij de gevolgen dus in eigen zak steken, zogezegd. De Lugt was uiteraard geen scheepsbouwer en had zelfs geen enkele nautische achtergrond. Toen ik de notulen van TESO op dat punt onder ogen kreeg, viel ik van de ene verbazing in de andere. Het is feitelijk nog een wonder dat de boot er toen gekomen is. Nu zouden we de gang van zaken "enigszins amateuristisch" noemen.
Vriend:
Een scan van een ansichtkaart met daarop de Noord-Nederland vertrekkende vanaf Terschelling. De datum van de opname weet ik niet, maar het zal voor 1970 geweest zijn gezien de gesloten kopverschansing. De gesloten kopverschansing vind ik mooier staan omdat de bak optisch hoger opgetrokken lijkt. Op deze opname is te zien dat men geprobeerd heeft het eerder genoemde sprongetje bij het begin van het autodek weg te werken.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie