Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
Vriend:
Bedankt voor je aanvulling Wim. Het Dudok-achtige gebouwtje links van het Peperhuisje zal van de Teso geweest zijn. Er is er nog steeds een aanlegsteiger exact op die plek. Back on topic met deze ansicht die in ieder geval van voor 1960 is, destijds uitgegeven door Rubens. Dit kaartje had de tand des tijds ook niet helemaal ongeschonden doorstaan, maar heb ik met behulp van photoshop ook weer op kunnen frissen. Ik vind het kleurenschema van Doeksen met de zwarte romp trouwens beter stond bij dit schip.
Evert Jan:
Gave kleurenansicht van de NN nog in Teso-dienst, het was me nog nooit opgevallen op voorgaande z/w foto's en kaarten dat 'de dageraad' ooit donkerblauw was aan de waterlijn, lijkt wel een beetje op het eerste wit/blauw van Doeksen ooit op de Oost-vlieland en Schellingerland (3) (binnenkort plaats ik gescande dia's van de laatste in het wit/blauw op zijn eigen topic)
groet,
Evert Jan
Evert Jan:
Ik besef ineens dat ik natuurlijk de 4e (en tot nu toe laatste) Schellingerland bedoel...
Evert jan
willem boot:
--- Citaat van: Evert Jan op 29 december 2009, 13:26:11 ---Gave kleurenansicht van de NN nog in Teso-dienst, het was me nog nooit opgevallen op voorgaande z/w foto's en kaarten dat 'de dageraad' ooit donkerblauw was aan de waterlijn, lijkt wel een beetje op het eerste wit/blauw van Doeksen ooit op de Oost-vlieland en Schellingerland (3) (binnenkort plaats ik gescande dia's van de laatste in het wit/blauw op zijn eigen topic)
groet,
Evert Jan
--- Einde van citaat ---
Evert Jan, dat "blauw" is de schuld van de opmaker van deze ansichtkaart, die heeft er maar wat van gemaakt. In werkelijkheid was het een soort licht blauw-groen, waar we met de bouw van het model voor TESO nogal wat vraagtekens bij hadden, die door een van de TESO-kapteins zo goed mogelijk zijn opgelost. Dat model staat in het TESO-kantoor op 't Horntje, begane grond achter de balie. Boven die kleur was de boot deels in een lichte zandgele kleur geschilderd; heel ongebruikelijk, maar in die tiujd vond men dat kennelijk mooi. In het midden van de jaren vijftig zijn er nogal wat pogingen gedaan om van het standaard zwart voor scheepsrompen af te komen, alleen maar om "modern" te zijn. De Rederij probeerde dat al voor 1940; zo is de tweede ("Duitse") 'Holland' afgeleverd in een grijze kleurstelling.
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 28 december 2009, 23:14:11 ---Bedankt voor je aanvulling Wim. Het Dudok-achtige gebouwtje links van het Peperhuisje zal van de Teso geweest zijn. Er is er nog steeds een aanlegsteiger exact op die plek. Back on topic met deze ansicht die in ieder geval van voor 1960 is, destijds uitgegeven door Rubens. Dit kaartje had de tand des tijds ook niet helemaal ongeschonden doorstaan, maar heb ik met behulp van photoshop ook weer op kunnen frissen. Ik vind het kleurenschema van Doeksen met de zwarte romp trouwens beter stond bij dit schip.
--- Einde van citaat ---
Jeroen, dat hok is voor zover ik het goed heb, niet van TESO. Het TESO-loket dat toen nog op Den Helder werd gebruikt, staat wat verder naar links op deze kaart.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie