Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Noord-Nederland (ex- De Dageraad)

<< < (38/70) > >>

HansG:

--- Citaat van: Wim Vink op  7 november 2009, 17:22:30 ---
Bij dit vriendelijke commentaar kan ik me alleen maar aansluiten. :) :)
Tip: probeer de witte randjes van de foto's digitaal af te snijden.

--- Einde van citaat ---

Geen probleem hoor, had de witte randjes er expres aan laten zitten. Komt de authenticiteit ten goede.....
Maar zoals je kunt zien, zijn ze nu verdwenen.

willem boot:

--- Citaat van: dageraad op  7 november 2009, 12:19:42 ---Ja op de kop wel , Willem maar dit ging over de railing rond het stuurhuis op het brugdek, de verschansing op de bak was altijd gedeukt, trouwens de railing zat later ook nog wel een in elkaar. Kijk maar in SSS blz 252
Pieter

--- Einde van citaat ---

Bekend, Pieter, die heb ik zelf geschoten.

Ik heb de documentatie die ik van het schip heb er nog even op nagekeken. In '54 zijn de eerste voorontwerpen gepubliceerd, daarvan heb ik nog een originele afdruk. Dat ontwerp ging nog uit van een gesloten verschansingsfront op het brugdek, vergelijkbaar met dat van de 'Holland'(4). Dat is echter nooit zo uitgevoerd (ik heb nog een kleine serie foto's van de bouw). Dit soort omlopen was toen redelijk populair, inderdaad "voor het mooie", maar het kwam natuurlijk ook goed uit om zo de zaak netjes schoon te houden. Verder mocht je daar niet opkomen om te voorkomen dat allerlei passagiers het uitzicht zouden belemmeren, was een voorschrift SI.
'De Dageraad' was verder in een nogal merkwaardige kleurstelling uitgevoerd, het dekhuis op het hoofddek en de verschansing waren in een beige-achtige kleur uitgevoerd, daaronder weer iets van zeeblauw/groen. Er staat een model van de boot op 't Horntje en ik zal even om een kleurenfoto daarvan vragen, dan wordt het allemaal wat duidelijker. Bij TESO hebben ze verder het "hobbeltje/foutje" nooit zo weggewerkt, wat met die lichte kleur niet opviel. De harde scheiding zwart-wit bij de Rederij liet dat juist sterk naar voren komen. Daarom hielp het niet de zaak "geleidelijk" te laten verlopen, want dat zag je onmiddellijk.

willem boot:
Wat ik nu zo aardig vind aan de "front" foto is, dat er iemand kennelijk met een kwastje of iets anders bezig geweest is het wapen van Texel voorop zichtbaar te maken. Geintje van de een of ander?

willem boot:
Je bent er in elk geval weer. Alles OK?

Vriend:
Mooie foto's Pieter, net als de andere foto's die je geplaatst hebt. Het leuke van dit soort foto's vind ik altijd de oude auto's. Ik zie o.a. een Renault 4, Fiatjes 850 en wat kevertjes waarvan de zwarte van het 'ovaal' type.

Op de bovenste foto kun je zien dat ze met de havendam bezig zijn.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie