Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Noord-Nederland (ex- De Dageraad)

<< < (36/70) > >>

Vriend:
Een van de mooiste schepen die Doeksen in de vloot gehad heeft: De Noord-Nederland. Hier fraai schuin van voren op de gevoelige plaat vastgelegd in Harlingen begin jaren 70.

natureboy:
Wederom een prachtige foto, Jeroen, geeft ook heel mooi aan hoe je de lijn van een schip nog even kunt accentueren met een smal geel biesje, terwijl deze schepen dat eigenlijk niet nodig hadden, ze waren van zich zelf al mooi.
Links op de achtergrond is aan de SSM kade nog de lijnboot "Flevoland" te zien, en echte werkende havenkranen, Harlingen had toen nog een band met de havens, getuige ook de scheepswerf aan de Zuiderhaven, hoe langer ik naar dit soort foto's kijk, hoe meer ik denk: wat zijn we verschrikkelijk veel kwijtgeraakt, en wat goed dat de foto's de herinnering zo levend houden. Bedankt daarvoor.

Pieter

willem boot:

--- Citaat van: dageraad op  6 november 2009, 09:04:58 ---Wederom een prachtige foto, Jeroen, geeft ook heel mooi aan hoe je de lijn van een schip nog even kunt accentueren met een smal geel biesje, terwijl deze schepen dat eigenlijk niet nodig hadden, ze waren van zich zelf al mooi.
Links op de achtergrond is aan de SSM kade nog de lijnboot "Flevoland" te zien, en echte werkende havenkranen, Harlingen had toen nog een band met de havens, getuige ook de scheepswerf aan de Zuiderhaven, hoe langer ik naar dit soort foto's kijk, hoe meer ik denk: wat zijn we verschrikkelijk veel kwijtgeraakt, en wat goed dat de foto's de herinnering zo levend houden. Bedankt daarvoor.

Pieter

--- Einde van citaat ---

Het "hobbeltje" op het promenadedek kon je echter niet even wegschilderen. Ik vind dat altijd nog een van de mooiste voorbeelden van een "foutje".....

En inderdaad, Harlingen heeft veel van zijn charme verloren. Toch wel mooi, de Frima en die bouwhal aan de horizon, echt Harlingen.

natureboy:
Ja foutje, werd tijdens de bouw niet geconstateerd dat het ruimte onder het promenadedek te laag was en dat dat nog tijdens de bouw moest worden gecorrigeerd. Kostte geloof ik toen 6000 gulden. Hoe dan ook je merkte het als je vanuit de hal naar boven ging en dan rechtdoor naar buiten liep, vooral mensen met mijn lengte. (boing auw)  Het brugdek is werd niet verhoogd. Het knikje komt overigens in dit perspectief heel mooi uit, er is ergens in 1969 eens geprobeerd om er een rechte lijn van te maken, maar toen zat er helemaal een rare knik in de zeeg.

Pieter

Vriend:

--- Citaat van: dageraad op  6 november 2009, 09:04:58 ---Wederom een prachtige foto, Jeroen, geeft ook heel mooi aan hoe je de lijn van een schip nog even kunt accentueren met een smal geel biesje, terwijl deze schepen dat eigenlijk niet nodig hadden, ze waren van zich zelf al mooi.
--- Einde van citaat ---

Ik neem aan dat je het biesje ter hoogte van het berghout bedoelt. Zeker vanuit deze invalshoek zie je die lijn mooi omhoog lopen bij de boeg. Ook mooi hoe de voorste rechthoekige ramen meedraaien met de ronding van de romp.

Persoonlijk vind ik het mooiste deel van de Noord-Nederland het stuurhuis en de salon eronder. Beiden lopen mooi rond aan de voorzijde en ik vind de staafrailing om het stuurhuis heen ook erg goed staan.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie