Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
willem boot:
Voor alle zekerheid nog maar even op de tekening gekeken. 'De Dageraad' werd elektrisch gestuurd. Gegeven de aanwezigheid van een krachtig hydraulisch systeem (verstelbare schroef) zou het me niet verbazen als de overbrenging van de stuurstand in de stuurhut eveneens hydraulisch was, dus een hydraulisch-elektrische stuurinrichting. De blokkering van het voorroer en de elektromotor op 'De Dageraad' waren onder het bakdek, op hoofddekniveau. Het roer achterop was een handnoodstuurinrichting.
Pieter, liep er nooit een machinist in de stuurhut rond met een oliekannetje om de stuurkolom bij te vullen? (Moest altijd op het hoogste punt) Was in die tijd nogal populair. De 'Krammer' van de RTM, waar ik zelf op heb rondgetuft had ook zo'n ellendig apparaat. Die olieleidingen lekten altijd wel wat. Bovenin de stuurkolom zat een filter direct onder de vuldop. Dan liep de rotzooi er niet snel genoeg doorheen en dan lichtten we dat filter wel eens. Gevolg: roer deed het niet (kaptein in de zenuwen, vanzelfsprekend).
willem boot:
Toch maar ff zekere voor het onzekere, dus een TESO-maat gebeld. Het roer achterop is inderdaad noodstuurinrichting, ook hydraulisch-elektrisch. Het voorroer kon d.m.v. een klep op de stuurkolom in de stuurhut worden omgezet en er stond dan onder de bak een vent om de borgpen weer in het roer te laten zakken. De hele roeronstallatie was inderdaad hydraulisch-elektrisch. Als werkelijk niks het meer deed kon je altijd nog een helmstok op de roerkoning steken.
Problem solved.
Vriend:
Wat een service Willem, en Pieter uiteraard ook bedankt. Blijft de huidige verblijfplaats, als het schip nog bestaat, het enige mysterie rondom dit fraaie schip.
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 31 augustus 2009, 20:25:56 ---Wat een service Willem, en Pieter uiteraard ook bedankt. Blijft de huidige verblijfplaats, als het schip nog bestaat, het enige mysterie rondom dit fraaie schip.
--- Einde van citaat ---
Denk eens na, bouwjaar 1955, winter '62-'63, enorm kwetsbare hydraulisch verstelbare schroef, een land waarin ze wellicht met prauwen konden varen of Portugese afdankertjes en dan dit schip? Ik heb op schepen gevaren die de leeftijd van omstreeks de 70 jaar haalden (Schelde, 1896-1967, Minister C. Lely 1900-1966), maar dan wel in NL. Zeg eens eerlijk, geloof je daar nu echt nog aan? Dat zal wel een mysterie blijven.
Vriend:
Daar denk ik liever niet over na :( (maar je hebt gelijk Willem).
Vraag blijft: waar is het schip en is het gesloopt of ligt het ergens als wrak? Ik denk het laatste omdat ze niet zo van het opruimen zijn in dergelijke oorden. Daar komt de lange oorlog nog eens bij als risicofactor.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie